En kärlekskvadrat under 60-talet

Om en kärlekstriangel innehåller fyra personer, är det en kärlekskvadrat då? Jag tror inte uttrycket är vedertaget, men det passar bra för att beskriva "Fyra vänner". Här är det nämligen tre unga män som är förälskade i samma unga kvinna och dessutom lever tillsammans med henne under olika delar av 60-talet.

Danilo (Craig Wasson) är invandrare från Jugoslavien. Han kom till USA som pojke med sin mamma och återförenades med sin pappa som försvann till Amerika när Danilo var nyfödd. Att Danilo har ambitioner och vill studera vidare efter high school är inget som glädjer pappan, som i stället menar att livet går ut på att arbeta. "Det här är Amerika, och här arbetar man" menar han. Relationen mellan dem är knackig och Danilo kan inte dra sig till minnes att han sett sin pappa le en enda gång.

David (Michael Huddleston) har dock inte så mycket val än att gå i sin faders fotspår och bli begravningsentreprenör. Tom (Jim Metzler) å sin sida är den enda i gänget som tar värvning och åker i väg till Vietnam. Sen har vi förstås den bedårande och drömska Georgia (Jodi Thelen) som är 60-talet personifierat och som verkligen lever i takt med tiden. Det är Tom som får henne först, David som gifter sig med henne och Danilo som hela tiden står bredvid med all sin kärlek medan hans liv tar honom åt andra håll.

Det finns vissa likheter med Scolas "Vi som älskade varann så mycket" som skildrade en liknande kärlekskvadrat fast under en betydligt längre tidsperiod. Här handlar det om hela 60-talet som dock var tillräckligt omtumlande. Det kommer en totalt oväntad vändning i filmen efter en timme ungefär som jag aldrig hade kunnat förutse och nästan golvas av när den kommer. Det känns nästan som om sekvensen kastats in för att styra filmen på rätt spår igen, vilket är lite märkligt, men även om den är smått chockerande på sitt sätt så har den på något lustigt vis en naturlig plats i filmen.

När filmen kom 1981 fick den goda betyg och det finns folk som rankar den som sin absoluta favoritfilm genom tiderna och jag tycker också mycket om den. Det hade inte skadat med några textskyltar eller liknande som indikerat vilket år det handlade om för som det är nu är det lite knepigt att hänga med i tidslinjen. Men det är en bra historia som spelas väl. Jag är väldigt imponerad av Jodi Thelen som filmdebuterade som 19-åring i filmen, men sen inte riktigt följde upp filmen med några större roller.

"Fyra vänner" är helt klart sevärd, inte minst för att se hur 60-talet skildrades på 80-talet.

Lite småplock som trailer, bildgalleri, en biografi och lite spännande trivia om filmen är vad som bjuds.

1. Manuset skrev av Steve Tesich som även skrev "Loppet är kört", en film som också gestaltade en grupp vänner i ungefär samma åldersgrupp som i denna film.