Det var här allt började

I "Apornas planet (R)evolution" får vi veta hur allt började. Hur det gick till när aporna blev smarta, hur det gick till när aporna blev människans jämlike och hur det kom sig att de senare kunde ta över världen som vi sett i de tidigare filmerna. Filmen är en så kallad prequel.

I filmen får vi följa apan Bright Eyes, som forskarna kallar henne, när hon först tillfångatas i djungeln för att sen utsättas för tester med medlet ALZ 112. Allt ser bra ut och man är redo att börja testa på människor. Men så just när beslutet ska tas löper Bright Eyes amok och man tvingas skjuta henne. Det ska dock visa sig att hon inte allt blivit galen av ALZ 112 som man trott, utan att hon var gravid. Will Rodman (huvudansvarig för ALZ 112) tar med sig den lilla apbäbisen hem och döper honom till Cesar .

Själva projektet ALZ 112 blir naturligtvis nedlagt efter att Bright Eyes löpt amok men till sin förvåning upptäcker Will att Cesar ärvt sin mors intelligens och snart är han smartare än en människa i samma ålder. Naturligtvis är det ingen lätt sak att hålla en apa gömd i San Fransisco och till slut blir det även omöjligt för Will och Cesar. Cesar tvångsomhändertas och det är då han börjar planera den stora flykten.

Man kan ju tycka att filmskaparna borde kunna skapa en trovärdig apa nu med all den teknik som finns och även om apan mest hela tiden är dataanimerad känns den mindre verklig än de vi såg i originalfilmen. Här ser de mest ut som hämtade ur ett TV-spel eller någon animerad barnfilm och det är ju definitivt inte vad man väntat sig av en film från 2011.

En annan brist i filmen är dess trovärdighet. Nu är det visserligen smarta apor vi talar om men ändå. Jag köper själva konceptet men att en apa skulle kunna teckenspråk bara för att den jobbat på cirkus känns inte trovärdigt. Att den dessutom skulle fråga varför Cesar delade ut kakor till de andra aporna känns som en omöjlighet. Och när den sen säger att "Apor är dumma" blir det bara löjligt.

Men om man kan köpa detta får man en rätt bra förklaring på varför det blev som det blev i de tidigare filmerna. Hur aporna kunde ta över världen. Förklaringen vi får till varför det finns så få människor i första filmen köper jag rakt av, även om jag inte tänker avslöja den här…

Utgåvan innehåller en del extramaterial så som borttagna scener där en del visar Andy Serkis och hur han agerar apa. Vi får även en dokumentär, "Mythology of the Apes" där vi får se en del från första filmen (lite för mycket om man inte sett filmen). Man avslutar sen med mer Andy Serkis och hur man fick honom att bli apa. Bra, men lite tunt för den här typen av film tycker jag nog…

1. Jag är visserligen ingen expert på apor men de känns väldigt tåliga mot hopp från höga höjder i filmen. Flera gånger känns det som om de borde ha brutit benen.

2. I en scen springer en gorilla på Golden Gate-bron och den är då otroligt stor. Så stor att det inte känns riktigt trovärdigt om ni frågar mig.

3. I en scen bygger Cesar ett 3D-pussel av Frihetsgudinnan vilket får ses som en hyllning till originalfilmen.