Mannen som kunde tala med en elefant

Det är en ren slump som gör att Jacob (Robert Pattinson) hamnar på en cirkus. Det är under den stora depressionen och precis när han ska avlägga slutprovet för sin veterinärutbildning kommer det tragiska beskedet att hans föräldrar omkommit i en bilolycka. Huset och pappans verksamhet ägdes av banken så Jacob har inget kvar förutom kläderna han har på sig. Så när ett tåg åker förbi mitt i natten hoppar han på det för att få gratisskjuts.

Men det är inget vanligt tåg - det är Benzinicirkusens tåg med vagnar fulla av djur, cirkusartister och arbetare. Jacob får en chans. Om han klarar en dag med till större delen träckhantering kan han få fast jobb. Det gör han, och visar även att han har veterinärkunskaper när han ser att cirkusens stjärnhäst haltar oroväckande. Cirkusdirektören August (Christoph Waltz) tar in honom som veterinär och det första han gör är att avliva hästen, med risk för att få sparken direkt eller ännu värre - bli avkastad från tåget som så många andra.

När August hittar en elefant får Jacob en andra chans. Elefanten kan vara cirkusens räddning nu när stjärnhästen inte lockar någon publik, och Augusts fru Marlena (Reese Witherspoon) behöver elefanten till sitt nya trick. Först när Jacob lär sig hur han ska prata med elefanten kommer succén, men samtidigt har en romans blommat upp mellan honom och Marlena som får allvarliga konsekvenser.

Den här filmen omringas av en ramhistoria där en betydligt äldre version av Jacob, spelad av Hal Holbrook, berättar resten av historien och inramningen ger direkt en positiv känsla. Men huvudstoryn är inte riktigt lika glad. Det är en skildring av ett eget samhälle med egna regler under cirkustältens tak, där det rådande ekonomiska klimatet påverkar folk vare sig de vill det eller inte. Detta representeras så klart främst av direktör August som både är driven och desperat, hård och brutal och i vissa fall komplett galen. Christoph Waltz skrev in sig i filmhistorien som den karismatiska Hans Landa i "Inglourious Basterds" och här gör han en näst intill lika stark och dynamisk prestation.

Och så har vi ju Robert Pattinson som skrivit in sig i filmhistorien som en vampyrhunk, trots att han gjort mycket annat och dessutom är en riktigt bra skådespelare. Det är han även här som den godhjärtade mannen som kastas in i en värld där man måste finna sin plats och helst inte ta några egna initiativ.

Jag gillar filmen. Det är i grund och botten ett ganska vanligt romantiskt drama om den unga mannen och kvinnan han egentligen inte kan få, men sammanhanget - cirkusvärlden och depressionen - ger den en lätt originell touch.

Extramaterialet bjuder på två kortare filmer om Robert Pattinson och Reese Witherspoon. Den om Pattinson är i det vanliga "åh, vad han är bra"-stuket medan den om Witherspoon berättar om hur hon lärde sig alla cirkustrick som hon framför i filmen. Båda filmerna är över på fem minuter så det är inte så mycket att hurra för.

En digital kopia ingår också.

1. Filmen bygger på en roman med samma namn av Sara Gruen (även utgiven på svenska under den sämre titeln "Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow"). I samtliga romaner av Gruen har djur en stor betydelse.

2. Rollen som August skulle ursprungligen göras av Sean Penn, men när han hoppade av ersatte Waltz honom. Jag kan dock föreställa mig hur Penn hade fungerat i rollen, det vill säga väldigt bra.

3. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av den elefant som medverkar i filmen och det gör mig lite ledsen att det inte finns med något bland extramaterialet om hur man tränar elefanter. Dock inte lika ledsen som de plågsamma scener som finns med i filmen när elefanten tränas upp på ett brutalt sätt. Jag förstår så klart att det inte är på riktigt, men det är verkligen inte svårt att ta illa vid sig av scenerna.

ANDERS JAKOBSON (2011-09-02)