Från skolkids till soldater över en natt

Det är något märkligt med den australiensiska accenten. Jag ska inte säga att den per automatik gör filmer sämre, men det är något som händer. I fallet med "Tomorrow, When the War Began" - för övrigt en onödigt bökig titel - där det dessutom är nästan en total avsaknad av vuxna karaktärer och i stället enbart ungdomar så förvandlas känslan i filmen till en tv-serie, vilket även omslaget förmedlar. Men mina tankar stannar inte där utan fortsätter ännu längre - jag får känslan av en sommarlovstv-serie. Allt på grund av en accent.

Filmen inleds för övrigt med ett klassiskt skräckupplägg. Sju ungdomar, så klart med lite olika karaktärer och som alla - även töntarna - är väldigt "snygga", sticker i väg ut i den australiensiska vildmarken för att campa. Men de möter ingen hemsk mördare eller ett monster där, utan skräcken kommer när de dagen därpå åker tillbaka hem. Plötsligt har Australien hamnat i krig och alla hus är tömda och folket förda till ett fångläger där de egentligen helt utan anledning kan bli öppet avrättade.

Hela upplägget känns otroligt ologiskt. Hur kan ett helt land förslavas under en natt? Det är bara att köpa läget och titta vidare.

Vilket land det är som har invaderat Australien framgår inte, men vi ser tydligt att det är asiatiska soldater. Då en i gruppen är asiat trodde jag det var som upplagt för en sidoplott där någon av de manliga karaktärerna skulle surna till på "fienden bland dem", men den möjligheten missade filmskaparna, vilket jag inte alls sörjer för. I stället läggs krutet på att skildra hur dessa ungdomar bildar en motståndsrörelse och slutligen förvandlas till fullblodiga soldater som slår tillbaka och ämnar göra det så länge kriget pågår.

Även det ologiskt. Men - igen - det är bara att köpa det och inbilla sig att i en krissituation kan vad som helst hända.

Jag gillar inte filmen. Karaktärerna är fåniga och skådespeleriet är inte alls övertygande, vilket möjligtvis kan bero på att den där accenten ligger och spökar hela tiden. Men det är den där tv-känslan som stör upplevelsen värst, trots att filmen är snyggt gjord med rejäla effekter och en filmisk look. Det är väldigt uppenbart att detta är del ett av något större, vilket det också är, men i dagsläget är jag inte det minsta intresserad av att veta hur det ska gå för de åtta (jo, en pårökt kille i mössa ansluter till gänget) ungdomarna. Det skulle i och för sig vara intressant att veta vilka fienden är, men i övrigt är intresset noll inför fortsättningen.

Bakomfilmen gör mig enbart irriterad. I en sorts "MTV Cribs"-flamsig stil guidar de tre manliga huvudkaraktärerna oss runt på inspelningen. Det skrattas och skämtas och de tilltalar tittaren som om det är första gången någonsin man får se hur en film görs. Grymt irriterande. Dock finns det något bra i bakomfilmen som jag inte riktigt sett tidigare, nämligen att man klipper in scener och visar okommenterat vad som är dataanimerat eller inte.

Lite mer seriöst blir det i en rad kortintervjuer, som dock innehåller lite flams från bakomfilmen också, med alla skådespelare och regissören.

Ännu mer seriöst blir det i en längre special om den mest spektakulära effektscenen som får en fortsättning i en liten snabbgenomgång av de digitala specialeffekterna.

Det står på baksidan av fodralet att det ska finns något inslag med författaren John Marsden, men det hittar jag inte. Han är däremot med i ett av tre olika kommentarspår man kan slå på.

Mycket extramaterial alltså.

1. Filmen bygger på en roman med samma namn av John Marsden. Totalt finns det sju romaner i den så kallade "Tomorrow"-serien, samt en efterföljande separat serie om huvudkaraktären Ellie i tre delar.

2. Två uppföljare är planerade och schemalagda för 2012 och 2013. På IMDB kallas de oväntat nog "Tomorrow, When the War Began 2" och "Tomorrow, When the War Began 3" men som romaner heter de "The Dead of the Night" och "Third Day, The Frost". Det har även pratats om att komplettera dessa med en tv-serie som avhandlar resten av romanserien.

3. Vanligtvis brukas det läggas visst krut på snygga förtexter, men här är det tvärtom och eftertexterna blivit animerade på snyggt sätt med separata presentationen av huvudpersonerna, vilket faktiskt gör att att det hela liknar vinjetten till en tv-serie. Känslan förstärks ytterligare alltså.

ANDERS JAKOBSON (2011-09-28)