Matinéfilm à la Luc Besson

"Fäkta eller dö" påstås på omslaget vara ett drömprojekt för Luc Besson som ville göra en remake på historien om Fanfan La Tulipe. Besson skrev manus och producerade och resultatet blev en matinéfilm som känns överspelad och betydligt billigare än vad den var.

Fanfan (Vincent Perez) är en ung snygging som är lika bra på charma in sig hos flickorna som att fly från deras vansinniga fäder. Med en smådryg, men charmig attityd och vissa akrobatiska finesser klarar han sig undan varje knipa. Nästan i alla fall. I inledningen av den här filmen klarar han sig faktiskt inte undan och ska helt plötsligt bli tvångsgift med en flicka han bara ville ha lite roligt med. Då träffar han den karismatiska Adeline (Penélope Cruz) som spår honom och säger att om han tar värvning i armén kommer han att träffa sitt livs kärlek - kungens dotter.

Vad Fanfan inte vet är att Adeline är dotter till en värvningsofficer och hjälper sin far att få bonus genom att dra denna vals för varje man hon träffar. Fanfan flyr undan bröllopet och in i armén och hamnar ganska snart i en situation där han räddar kungens dotter ur en fara. Fanfan blir nu besatt av att försöka komma dottern nära, men han har ju samtidigt blivit en motvillig soldat i armén, vilket inte passar hans fria attityd. Samtidigt kokas en komplott mot kungen ihop i hemlighet som Fanfan så klart ramlar in i, som den hjälte han är.

Det vevas lite svärd i filmen och det spelas pampig musik och det blir matinéfilm för hela slanten, men jag sitter mest och gäspar. "Fäkta eller dö" känns inte helt seriös där det är flera karaktärer som bara är överspelade och stundtals känns filmen mer som en parodi än ett drömprojekt. Jag vill säga att filmen är välgjord men den känns inte tillräckligt episk utan nästan mer som en dyr tv-produktion. Nu är filmen visserligen gjord 2003, men det var även samma år som "Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse" gjordes, som det ändå finns några sorters likheter med, och jämför man dem så är det en rejäl skillnad.

Drömprojekt eller inte, jag tycker att Luc Besson faktiskt missade målet denna gång.

En trailer och lite stillbilder. Inte så mycket att orda om.

1. Tre gånger tidigare har historien filmatiserats - 1907, 1925 och 1952.