En show som lämnar avtryck

Mia Skäringers show "Dyngkåt och hur helig som helst" är både en rolig och sorglig föreställning om att vara kvinna. Mia Skäringer. Kvinnan som vad hon än gör dessa dagar gör det med bravur. Skäringer är brutalt klockren och den obehagliga sanningen hon vågar se i vitögat är mitt i prick. När hon kliver in på scen i en väldigt avslöjande bikini golvar hon publiken direkt. Den nakna sanningen får de flesta att dra efter andan och man blir genast positivt inställd till kvinnan som vågar stå där, nästan naken, med allas blickar på sig. Hon pratar om självkänsla och kroppsuppfattning och publiken skrattar igenkännande.

Publiken ja, 90 procent kvinnor. 90 procent där förmodligen alla kan känna igen sig i något som Skäringer säger eller gör. Har man hunnit leva åtminstone 20 år finns det absolut saker att nicka igenkännande till. Skäringer ger otroligt mycket av sig själv och ger en fantastisk energi, men hon tar också. Det gör hon rätt i. Hon tar energi i form av att hon får publiken att börja fundera. Fundera och kanske också ifrågasätta sitt eget jävla icke perfekta liv. Hon är en befriande känsla som vågar gnugga runt i det variga såret som kallas just livet.

När Skäringer är bara Skäringer tar hon sig an allt det där som de flesta blundar för. Med stor självinsikt och självironi vågar hon lyfta fram kvinnan utan att för den sakens skull vara ett offer. Som kvinna och 30 år kan jag se likheterna med det Skäringer väljer att belysa och många gånger är det slående. Gillar man inte det Skäringer gör är jag helt övertygad om att man känner sig provocerad. För det är det hon gör, Skäringer, hon provocerar och det är fruktansvärt skönt att en kvinna äntligen gör det på det här sättet. Här får vi möta flera av hennes karaktärer, bland annat Gulletussan och Tabita.

Att hon varvar allt det roliga i karaktärerna med sina tankvärda monologer och ruggigt vackra sånger, som hon avskalat framför till piano och cello, gör att hela upplevelsen blir ännu mer personlig och borrar sig ännu djupare in i hjärtat. Alla känslor får komma upp till ytan när "Dyngkåt och hur helig som helst" spelas. Skäringer levererar mer än vad man någonsin kan förvänta sig. Missar man det här har man verkligen missat något väldigt viktigt och förlösande. Skäringer är och förblir kvinnan som vågar och som jag valt att älska.

1. Showen har setts av över 86 000 besökare runt om i Sverige.

2. Mia är aktuell med en ny bok. "Avig Maria".

3. Texterna och musiken har bland annat Annika Norlin och Olle Ljungström varit med och skrivit.