Amerikas mest kända familj

Familjen Kennedy är förmodligen den mest igenkända familjen i USA. Och en av de mest kända i världen kanske. De flesta vet vem John F Kennedy var och även hur han dog men alla vet kanske inte hur det var att vara en Kennedy. I "The Kennedys" får vi just en titt på hur det var att leva i familjen Kennedy och framförallt får vi se hur livet var för pappa Joe, sönerna John och Bobby men även deras fruar Rose, Jackie och Ethel. I seriens åtta avsnitt får vi följa familjen från det att Joe blir ambassadör, John president och fram till Bobbys kampanj för att själv bli president.

Nu är jag på inget vis en expert på familjen Kennedy men det känns verkligen som om serien berättar vad som hände. Visst, en del är ju ordnat så det får bästa effekt i TV men det känns ändå som om man försökt berätta händelser som de skedde. Och det är underhållande. Innan trodde jag att serien skulle vara småtråkig men det är den definitivt inte. Den håller hela vägen och jag gillar den. Skådespelarna är bra castade och för oss här i Sverige som inte känner igen varje drag i Kennedyfamiljens utseende känns det som om skådespelarna liknar de som de spelar rätt bra.

En annan sak som jag verkligen gillar med serien är att man ägnar ett helt avsnitt åt dagen då John mördas men samtidigt att detta är det näst sista avsnittet. Det sista tillägnas Bobby och vi får, om än i något raskare takt än Johns, se hur han driver sin kampanj för att vinna presidentvalet. Just detta var jag tveksam till om man skulle göra innan jag såg serien. För säga vad man vill men nämner man Kennedys så är förmodligen det första folk tänker på mordet på John. Här får vi dock följa båda bröderna och fadern. Vi får även se lite av hur systern Rosemary lobotomeras för att hon inte riktigt är som de andra.

"The Kennedys" överraskade mig positivt och var riktigt intressant. Det mesta av det vi får se hade jag hört talas till viss del innan men nu fick jag det mer ingående berättat och det var bra. Det enda jag inte gillade med serien var att man sminkat skådespelarna för mycket. Ibland såg det ut som om de doppat hela ansiktet i puder och det kan väl inte ha varit meningen. Dessutom ser Bobbys näsa alldeles för stor och falsk ut. Den ser inte alls ut som hans riktiga näsa och det är lite störande.

Extramaterial finns det en hel del om. En massa bakom kulisserna-filmer får vi men och de fokuserar lite extra på varsin karaktär. Rätt intressanta men samtidigt lite överflödiga när man just sett serien.

1. Jag måste erkänna att serien väckt ett Kennedyintresse i mig som jag inte visste att jag hade.

2. Jag trodde Marilyn Monroe skulle spela en större roll än hon gjorde i serien.

3. Katie Holmes fick en del rätt hård kritik för rollen som Jackie Kennedy när serien visades på TV men jag tycker hon klarade sig bra.