En pårökt äventyrspastisch

Danny McBride skriver inte enbart tv-serien "Eastbound & Down" tillsammans med Ben Best, de gör filmer också. Eller i alla fall denna, äventyrspastischen "Your Highness". Nu syftar förstås inte filmtiteln enbart på det vördnadsfulla sättet man tilltalar en kunglighet på utan det operativa ordet är "high". Det är alltså en stoner-komedi, men i äventyrsskrud. Dock måste jag säga att knarkskämten inte alls är så många och dominerande som jag på förhand hade trott, men de finns där, liksom skämt om sex och homosexualitet, vilket är så vanligt förekommande nu för tiden att man knappt reagerar på det.

Det här är en äventyrsfilm med alla klassiska inslag. Kungligheter, djärva krigare, dvärgar, trollkarlar, drakar, monster och det klassiska uppdraget. McBride spelar prins Thadeous, yngre bror till tronföljaren prins Fabious (James Franco). Föga oväntat är det Fabious som är den snygga och djärva hjälten som drar runt i riket och dräper fiender på löpande band, medan Thadeous är den fega och misslyckade typen som knappt lämnat slottet någon gång, förutom för att hamna i trubbel.

På sitt senaste uppdrag har Fabious dräpt ärkefienden, trollkarlen Leezars (Justin Theroux) cykloper och i samband med det fritagit en fängslad jungfru (Zooey Deschanel) som han nu ämnar gifta sig med. Bröllopet störs dock av Leezar som helt enkelt snor tillbaka jungfrun som han behöver för att uppfylla en profetia som kommer att göra honom oerhört stark.

Fabious nya uppdrag blir att rädda jungfrun innan Leezar hunnit befrukta henne och den här gången tvingas Thadeous med. Uppdraget innebär många äventyr där de får hjälp längs vägen av den kvinnliga krigaren Isabel (Natalie Portman) som också är ute efter Leezar.

Jag skulle välja vilja sammanfatta filmen som måttligt kul. Jag sitter dessvärre inte och skrattar över huvud taget medan jag ser den, men det innebär inte att den är dålig för det. Rätt så trevlig medan man ser den, men något bestående avtryck lär den inte lämna. Den är visserligen en ganska lyckad parodi, alternativt hyllning, till den rätt så pretentiösa äventyrsgenren med dess traditionella inslag och högtravande dialog som här blir mer skruvad och absurd än man är van vid. Fast om det nu är en parodi så måste jag ändå säga att vissa idéer i filmen - tillsammans med mycket väl godkända effekter - är rätt coola och faktiskt fräckare än vad vissa andra seriösa filmer inom genren lyckas få till. En parodi med hjärtat på rätta stället alltså.

Dessutom får jag mycket starka Svarte Orm-vibbar av McBrides karaktär vilket jag inte alls ser som något negativt.

En liten skvätt extramaterial. De bortklippta scenerna finns det inte så mycket att orda om, de känns borttagna av rätt anledningar. Resten är bloopers där det är uppenbart att de mesta missarna gjordes på grund av den absurda dialogen i filmen.

Det roligaste är dock när en rejäl muskelknutte som spelar en barbar i filmen får sina repliker matade direkt från regissören, antingen för att han inte lärt sig dem eller för att de hittade på dem på plats. "'Me?' like a question" instruerar regissören och muskelknutten säger "Me, like a question" tillbaka.

1. Apropå dialogen så är den till större delen improviserad på plats utifrån givna plottbeskrivningar.

2. Filmens upplägg uppstod när Danny McBride och regissören David Gordon Green fördrev tiden med en lek där en av dem hittar på en filmtitel och den andra säger vad filmen handlar om. Någon sa "Your Highness" och den andra sa "It's about a prince who gets stoned and fights dragons".

3. Filmen är inspelad i Nordirland och miljöerna är riktigt snygga och perfekt för filmens äventyrsanslag.

ANDERS JAKOBSON (2011-11-21)