En dag i ett äktenskap

Det finns något fascinerande i att se ett äktenskap på gränsen till sammanbrott, lite som när vi saktar ned vid en olycksplats för att få en glimt av det hemska. Ofta speglas människan i dess mest nakna och primala form. "Vem är rädd för Virginia Woolf?" är en oöverträffad klassiker på ämnet, men jag är också svag för Michael Douglas och Kathleen Turners personkemi i dramakomedin "Den vilda jakten på lyckan".

En gemensam nämnare är att dessa filmer oftast baseras på teaterpjäser, och att skådespelare älskar att sätta tänderna i dessa roller just för att karaktärerna så ofta balanserar på gränsen till avgrunden. Jag är säker på att både Julianne Moore och Matthew Broderick kastade sig över de här rollerna, och visst får de visa att de är bra skådespelare. Tyvärr är allt så bisarrt och teatraliskt att jag redan efter 25 minuter börjar längta efter slutet.

Marie och Bruce är inte lyckliga i sitt äktenskap. Marie umgås med tankar på att lämna sin man och Bruce försöker bara hålla skenet uppe och ta sig igenom varje dag - till synes övertygad om att det alltid kommer att vara de två. I filmen får vi följa dem under en dag, från morgon till kväll. Marie drömmer sig bort tillsammans med en lösspringande hund i svårtolkade, surrealistiska drömsekvenser. Bruce tar in på ett sjaskigt hotellrum för att onanera och finna lite spänning i vardagen. Hela dagen avslutas med en middag efter en pretentiös fest där allt ställs på sin spets.

Filmen beskrivs som humoristisk på omslaget men i verkligheten är den bara konstig. Repliker avsedda för en konstnärlig teaterpjäs låter här bara konstiga och hindrar tittaren från att komma nära de två. Det är svårt att få någon förståelse för Maries och Bruces situation och båda två framstår som odrägliga idioter. Den intressanta inblicken i ett dysfunktionellt äktenskap uteblir och jag hoppas att jag aldrig mer behöver tillbringa en kväll i Bruce och Maries sällskap.

Inget. Vi får inte ens den sedvanliga menyn.

1. Pjäsen som filmen baseras på är skriven av karaktärsskådespelaren Wallace Shawn, för oss Trekkies mest känd som Ferengi-ledaren Zek i "Star Trek: Deep space 9".

2. Det tog sju år innan någon vågade satsa en slant på att ge ut den här filmen på DVD i Sverige. Med tanke på att det nästan helt saknas interaktiva menyer, att ljudkvaliteten är dålig och att man endast får stereoljud så kan detta vara en av de billigaste DVD-utgåvor jag stött på. Uppenbarligen visste man på Pan Vision att det skulle bli svårt att tjäna några pengar på den.

3. Jag vill se mer av Matthew Broderick. Han har en utmärkt komisk tajming och har visat förut att han kan spela dramatiska roller. Det är sex år sedan nyinspelningen av "The producers" och sju år sedan "Stepford wives". När kommer nästa stora huvudroll?

THOMAS HELSING (2011-12-06)