Brutalt och blodigt men lite billigt

Stora, episka, historiska tv-serier dyker upp med jämna mellanrum. HBO har bidragit med den numera klassiska "Rome" och den senaste succéserien "Game of Thrones" som verkligen är en episk serie värd namnet. "Spartacus: Blood and Sand", producerad av kabelkanalen Starz, hamnar i skuggan på alla sätt och vis, men bjuder på viss underhållning i alla fall.

Serien avhandlar Spartacus, slaven som gjorde uppror mot Rom, och skaparna har valt att göra den på ett "grafiskt sätt" - som en grafisk roman som kommit till liv... Det vill säga: de har kopierat "300" rakt av i utseende och stil men gjort det mycket billigare och sämre. Här är det gott om svärdbataljer i slowmotion, stiliserat blodskvättande och allt annat Zach Snyder gjorde så snyggt i sin film. Här är allting så uppenbart filmat mot greenscreen och Snyders slowmotionaction så överanvänd att det inte får någon effekt.

Nu ska man inte jämföra en högbudgeterad Hollywoodproduktion med en tv-serie på en kanal man knappt hört talas om, men det är ganska uppenbart att det inte är de bästa författarna, producenterna och specialeffektsmakarna som varit inblandade i "Spartacus: Blood and Sand".

Men: efter att ha sett ett par avsnitt slutar man tänka på bristerna och dras in i historien i stället och då blir serien ganska underhållande. Spartacus (Andy Whitfield) heter egentligen inte Spartacus utan det är ett namn han blir tilldelad i slutet på första avsnittet. Han är en thrakisk soldat som ansluter sig till en romersk styrka för att gemensamt mota bort getiska styrkor som hotar Thrakien. Men när romarna sedan uppenbart struntar i de getiska attackerna och i stället vill strida i Grekland, gör Spartacus uppror och återvänder hem för att rädda sin fru Sura (Erin Cummings). Efter sig har han den romerska legaten Glaber (Craig Parker) som tillfångatar paret och separerar dem från varandra. Sura blir en slav i Syrien medan Spartacus skickas till Capua i romarriket för att bli dömd till döden via gladiatorspel i en arena.

Trots att den thrakiska soldaten ställs mot fyra välmeriterade gladiatorer försvarar han sig så bra att han dräper och besegrar dem. Batiatus (John Hannah), ägaren till en ludus, en gladiatorskola, döper soldaten till Spartacus och köper honom som slav till sin skola. Här finns det en möjlighet att tjäna pengar på honom innan han till slut möter sitt öde på en arena. Pengar är oerhört viktigt för Batiatus. Han är djupt skuldsatt och han och hans fru Lucretia (Lucy Lawless) vill klättra i societeten och Lucretia ser till att bli nära vän med Glabers unga fru Ilithyia (Viva Bianca) och drar nytta av henne på olika sätt. Samtidigt älskar hon i smyg med skolans fixstjärna Crixus (Manu Bennett), den stora mästaren som samtidigt blir Spartacus värsta fiende.

Lyckan ska dock vända för Batiatus, och den kommer via Spartacus för när han lyckats motivera sin motvilliga slav med att göra allt för att lokalisera hans fru blir Spartacus snabbt en duktig kämpe och när han dräpt en sanslöst bestialisk motståndare är det som om allt vänder på ett bräde. Plötsligt är Spartacus den stora mästaren, vilket skär i sidan på fler än Crixus och Lucretia. Spartacus finner sig i rollen och börjar allt mer lämna sitt gamla liv, men under ytan finns hemligheter som ställer allt till sin spets när de avslöjas.

Serien är oerhört brutal med mycket blod och våld, men det finns även en hel del naket och "passionerade" sexscener som alla liknar varandra. Det politiska rävspelet kommer aldrig upp i samma nivåer som i HBO:s serier, men är ändå en kraft som driver serien framåt. Annars handlar det mycket om brödraskap och om stolthet, även om båda ämnena avhandlas på olika sätt utifrån de olika karaktärerna.

"Spartacus: Blood and Sand" är ingen kanonserie, men om man gillar det episka och historiska - vilket jag gör - så får man i alla fall det utan några större krusiduller, vilket ändå gör serien sevärd.

En handfull bakomfilmer i olika längder finns bland extramaterialet som tillsammans ger en angenäm bild av vad som ligger bakom serien, hur man filmade den och med lite små specialinslag som träningsläger, greenscreenfilmning och annat som krydda. Egentligen inget märkvärdigt men fullt tillfredsställande i sitt sammanhang.

Däremot anser jag att det är falsk marknadsföring att indikera att en trailer för "Spartacus: Vengeance" ska var med när det i själva verket är en trailer för "Spartacus: Blood and Sand" som döljer sig bakom menyvalet.

1. I mars 2010 diagnostiserades Andy Whitfield med cancervarianten Non-Hodgkins lymfom vilket sköt upp produktionen av den andra säsongen medan han behandlades. Trots att han klassades som cancerfri återkom sjukdomen och Whitfield hoppade av serien. I september 2011 dog han i sviterna av sin cancer. Rollen som Spartacus görs numera av australiensaren Liam McIntyre.

2. Under Whitfields sjukdomstid gjordes en prequel i miniserieformat under namnet "Spartacus: Gods of the Arena". Säsong 2, det vill säga uppföljaren till "Spartacus: Blood and Sand", börjar visas i januari 2012 under namnet "Spartacus: Vengeance".

3. "Thrakien" låter som ett hitta-på-land, men det är en region på sydöstra Balkanhalvön mellan Svarta havet, Egeiska havet och Marmarasjön, det vill säga nuvarande nordöstra Grekland, södra Bulgarien, östra Serbien och den europeiska delen av Turkiet.

ANDERS JAKOBSON (2011-12-06)