Återkomst via en bäver

Mel Gibsons återkomst till filmen efter alla skriverier om hans skilsmässa och dylikt sker med hjälp av en bäver. I filmen "The Beaver" spelar han Walter Black som efter en längre tids depression försöker ta sitt liv. Han lyckas dock lika illa med det som med allt annat i sitt liv och när han vaknar upp dagen därpå har han en bäver i form av en handdocka på högerhanden. Det som gör det hela mer oväntat är att bävern talar till honom och säger åt honom att det är dags för honom att ta tag i sitt liv och att han (bävern) är där för att hjälpa honom. All kommunikation med Walter går sedan via bävern som för hans talan, med australiensisk dialekt dessutom...

Till en början är hans familj väldigt skeptiska till denna minst sagt ovanliga metod för Walter att bli bättre men när Walter ljuger och säger att det är hans doktor som ordinerat detta köper de, om än motvilligt, upplägget och hoppas det bara är tillfälligt. Walters son har dessutom fullt upp med att inte bli som Walter. Han är så bestämd att han listat upp alla likheter på post-it-lappar för att se till att göra sig av med dem, en efter en. Hittills är han uppe i ett 50-tal likheter.

"The Beaver" är faktiskt riktigt bra. Det är dock inte den komedi som den lite marknadsförs som. Detta är drama och emellanåt rätt tungt dessutom. Hela situationen med Walter Black är rätt sorglig även om det naturligtvis är svårt att inte få till några roliga situationer när man har Mel Gibson med en bäverdocka på handen.

Som Walters fru ser vi Jodie Foster som även regisserat filmen och även hon är riktigt bra i rollen. Man känner hennes frustration med att behöva leva med sin man via en bäverdocka. Speciellt när de ska vara intima. Som Walters son ser vi Anton Yelchin och även han gestaltar sin roll väl. Speciellt sorgligt är det när man får se att han har en poster över en buckla i väggen i sitt rum. En buckla han fixat genom att gång på gång dunka huvudet i väggen när han är som mest frustrerad.

"The Beaver" är definitivt Mel Gibsons återkomst till filmens värld. Jodie Foster gör ett bra jobb med att regissera honom och de andra och man glömmer snart, på gott och ont, allt strul Mel var inblandad i tidigare...

1. Både Jim Carrey och Steve Carell var påtänkta för rollen som Walter men personligen är jag glad att det inte blev någon av dessa två herrar. Jag tror det då hade blivit allt för mycket komedi av det hela.

2. Det är inte helt sant att detta är Mel Gibsons återkomst efter alla problem. Filmen spelades in innan allt det hände. Men vem bryr sig?

3. Det är lite lustigt att Walter duschar med bävern precis som om han aldrig tar av sig den men hur får han då på sig kavajen?

HANS-ÅKE LILJA (2011-12-13)