Mäktigt och episkt men lite högtravande

I min barndom låg den grekiska mytologin mig varmt om hjärtat. Jag vet inte riktigt varför det blev så. Det kan ha uppstått när jag och mina föräldrar semestrade på Kreta när jag var tio år gammal och bland annat gick runt i ruinerna av den berömda labyrinten i Knossos. Någon minotaur såg jag dock inte, vilket var en besvikelse.

"Immortals" saftar på både grekiska gudar, Titaner och helt vanliga dödliga människor i ett episkt äventyr som har jämförts lite med "300", men det är en lite för enkelt jämförelse som dessutom inte säger någonting alls. Okej, båda filmerna är episka äventyr med grekiska kopplingar, men mer än så är det inte. Okej, det svingas en del svärd också. Men mer än är det inte. Eller... Okej, det finns motiverande brandtal av filmens hjälte också och kanske lite andra saker gemensamt, men i grund och botten är filmerna helt olika. En förklaring till jämförelserna kan vara att några av producenterna är de samma till båda filmerna.

I inledningen av "Immortals" får vi höra om ett stor batalj i skyn när "världen var ung" där gudarna slogs mot Titanerna. Gudarna vann och regerade uppe på berget Olympus medan Titanerna fängslades under berget Tartarus på jorden. I samband med striden försvann ett mäktigt vapen - Epirus båge.

Allt rörande detta har växt till en myt som bara få tror är sann. En av dessa är den besvikna Hyperion (Mickey Rourke) som ämnar leta rätt på bågen, frigöra Titanerna och därefter bli en allsmäktig härskare. Han inleder en fruktansvärd och blodig kampanj och som hans motståndare hamnar stenhuggaren Theseus (Henry Cavil) och ett orakel (Freida Pinto) som förutspått Theseus öde. Själv har han blivit tränad av en mystik gammal man (John Hurt) och är trots sin låga sociala status en riktigt krigare som verkligen står emot Hyperion. Men han ska även få hjälp av gudarna som bevakar allting från ovan.

Filmen är duktigt mytologisk och det gillar jag. Det är något väldigt kittlande med utpräglade mytologier och här tycker jag att man fått till det på ett sätt som känns mäktigt och bra. Jag gillar även att gudarna är extremt vassa krigare som verkligen sparkar arsle när de interagerar med vanligt folk. Dock blir det stundtals lite högtravande och om man inte är svag för den grekiska mytologin tror jag till och med att man kan tycka filmen är dålig.

Mickey Rourke är karismatisk och övertygande som filmens skurk, och sätter standarden direkt i sin första scen. Men som en motpol blir det lite ensidigt att i princip varenda replik han knorrar ur sig ska kryddas med något häftigt. Lite one-liner-varning på det hela. Att se Henry Cavil i huvudrollen är dock spännande med tanke på att han ska gestalta självaste Stålmannen i "Man of Steel". Det känns som han har rätt kvaliteter för en bärande hjälteroll.

Filmen är inget mästerverk, men om man som jag gillar grekisk mytologi och episka historier över huvud taget så är det svårt att inte gilla filmen, i alla fall på något sätt.

Extramaterialet klockar in på nästan en timme varav mer än hälften är bortklippta scener där en alternativ inledning och inte mindre än två alternativa slut utgör merparten. Däremellan finns det både kortare och längre scener som klippts bort för att trimma ned filmen i längd och tempo.

En kortare bakomfilm handlar om den grekiska mytologin och hur den behandlats i filmen. En längre visar kort och effektivt hur filmen gjordes ur lite olika synvinklar. Det mest spännande är att man tydligen utvecklade en ny teknik kallad "Moses" där man i realtid kunde ersätta greenscreenbakgrunder med CGI-miljöer för att underlätta både för kameraskötare, regissör och inte minst skådespelarna som fick en mycket bättre känsla för hur scenen skulle bli till slut och vad de skulle agera och reagera mot. Intressant.

1. Varken regissören Tarsem Singh eller manusförfattarna Charley Parlapanides och Vlas Parlapanides har några direkt omfattande CV:s. Det är en handfull okända titlar de har bakom sig, och med tanke på hur ambitiös "Immortals" känns så blir jag lite smått imponerad.

2. Filmen känns dessvärre väldig "greenscreenig". Inte så att det syns, men det känns på något sätt tydligt att den är inspelad i studior.

3. Ljudmixen är lite märklig, eller åtminstone inte helt kompatibel med min utrustning. Dialogen är ganska låg, speciellt som väldigt många karaktärer pratar genom heltäckande masker och då blir ännu mer dämpade, medan det blir en rejäl basskjuts i bataljerna vilket får mig att kasta mig på volymkontrollen för att inte få arga grannar.

ANDERS JAKOBSON (2012-04-04)