En hemlighet som får konsekvenser

Jag är ärligt talat lite trött på filmer om andra världskriget. Det går i och för sig att ta sig an temat på en miljard olika sätt samtidigt som det finns en miljard olika historier att berätta, men ändå - det ska mycket till om en historia ska tillföra något annorlunda eller nytt.

Den här holländska filmen, gjord 2008, är baserad på en roman av Jan Terlouw från 1972. När jag gör research om boken verkar det som att den klassas som en ungdomsbok, och filmen har mycket riktigt en yngling i huvudrollen. 16-åriga Michiel (Martijn Lakemeier) bor i en liten småstad i det naziockuperade Holland. Hans pappa (Raymond Thiry) är borgmästare och håller sig oerhört neutral, medan det finns en hemlig motståndsrörelse i skuggorna. En som verkar tillhöra den är farbror Ben (Yorick van Wageningen) och han säger allvarligt till Michiel att han aldrig ska ta ställning i kriget.

Men det gör han i alla fall och omständigheter gör att han hittar en störtad ung brittisk pilot (Jamie Campbell Bower) i ett gömställe. Piloten är skadad och i samband med kraschen sköt han en tysk soldat. Michiel engagerar sin något äldre syster (Melody Klaver) för att ta hand om skadorna, och hon blir givetvis blixtförälskad i piloten. Den döda tysken leder dock till att stämningen i småstaden blir orolig och nazisterna tar till kraftmetoder för att komma underfund med vem som bragt soldaten om livet. Michiels hemlighet får allvarliga konsekvenser samtidigt som han gör allt för att föra piloten till säkrare marker.

På omslaget finns följande citat från Washington Post: "Ändlöst spännande! Tillräckligt med spänning för att räcka till två krigsfilmer!" Jag håller dessvärre inte med alls för det är först till den sista halvtimmen som det börjar hända någonting som kan kallas för spänning. Den inledande timmen är mest drama och känns stundtals lite långsam.

Filmen fick stor framgång i hemlandet och det är mycket förståeligt. Jag misstänker att boken är en holländsk klassiker, men personligen har jag lite svårt att engagera mig i historien. Michiel genomgår det som kallas coming of age och i och med det kan jag anta att ungdomar tar åt sig historien på ett annat sätt. Ändå vill jag inte på något sätt påstå att det är en ungdomsfilm. Den är absolut inte dålig men den tillför inget nytt till det lager av andravärldskrigshistorier jag samlat på mig under åren.

1. Filmen var Hollands Oscarsbidrag men hamnade inte bland de nominerade filmerna för Bästa utländska film. Däremot har filmen kammat hem flera priser, inte minst på hemmaplan.

2. "Från producenten till 'Black Book'" står det på framsidan. Jo, det stämmer, men samtidigt var San Fu Maltha en av 24 (!) krediterade producenter till Paul Verhovens andravärldskrigsfilm...

3. Redan 1975 filmades Jan Terlouw roman "Oorlogswinter" för första gången, men då i en miniserie i tretton 25-minutersavsnitt. Historien ska även enligt uppgifter blivit en musikal under 2011.