En berättigad amerikansk version

"Being Human" är ursprungligen en engelsk serie som visast i tre säsonger på BBC och som vanligt när något funkar bra utanför USA blir det förr eller senare dags att skapa en amerikansk variant. Vi har sett detta hända både en och två och tre gånger och då med blandat resultat. Ibland blir det i stort sett samma sak, ibland blir det helt annorlunda och ibland blir det någon mitt i mellan. Den amerikanska varianten av "Being Human" hamnar just sådär mitt i mellan. Det finns klara och tydliga likheter, men samtidigt gör man sin egen grej och man öppnar upp för att i säsong två sen kunna gå sin egen väg. Att kunna ta med sig karaktärerna och upplägget men låta allt gå en annan väg än originalet. Och just detta tror jag är receptet för framgång när man gör en remake. Som det är nu blir denna amerikanska variant som ett parallellt universum, ett litet vad skulle ha kunnat hända om det inte gick som det gick i den engelska varianten? Mycket lockande och framförallt riktigt bra.

I grund och botten är de två varianterna riktigt lika dock. Även här i den amerikanska får vi stifta bekantskap med Aiden, Sally och Josh. Aiden är en vampyr och Josh en varulv. De bestämmer sig för att bli rumskompisar och hittar till slut ett litet hus de flyttar in i. Vad de inte vet är att de samtidigt får en till inneboende, spöket Sally. Hon bodde nämligen i huset tidigare med sin fästman men dog efter ett fall i trappan. Fästmannen ville inte bo kvar och nu har alltså Aiden och Josh flyttat in.

Under seriens 13 avsnitt får vi följa gänget och deras kamp för att vara så mänskliga de kan. Sally som i början inte ens kan röra vid saker lär sig att kontrollera sina förmågor samtidigt som hon får veta vad som egentligen hände när hon dog. Hon försöker finna anledningen till att hon överhuvudtaget är kvar och inte skickats vidare till nästa ställe men det visar sig svårare än hon trott. Aiden är som sagt vampyr men har bestämt sig för att han inte längre vill dricka människoblod. Något som retar upp stadens vampyrer som tycker han svikit dem när han flyttat ihop med en varulv, vampyrernas svurne fiende. Men Aiden vill bara få en chans att leva ett normalt liv. Josh å sin sida kan leva rätt normalt förutom när det är fullmåne och han förvandlas till en varulv. Något han fått stå ut med sedan han revs av en annan varulv när han och en kompis var ute och tältade.

"Being Human" visas i USA på TV-kanalen SyFy och för att vara en TV-serie är specialeffekterna riktigt bra. Serien är dessutom rätt otäck emellanåt. Vi får se både varulvar och vampyrer som båda är riktigt trovärdiga. Dessutom har man lyckats blanda drama och komedi på ett riktigt bra sätt. Serien är både allvarlig men emellanåt dessutom riktigt komisk. När det gäller skådespelarna fungerar de rikligt bra. De passar i sina roller och är dessutom bra skådisar. Bäst tycker jag Sam Huntington är som Josh men även Sam Witwer (Aiden) och Meaghan Rath (Sally) är som sagt riktigt bra i sina roller.

"Being Human" är med andra ord en remake som fungerar väldigt bra. Man har fått med grundstoryn men styr lite annorlunda. Dock inte mer än att man känner igen det mesta. Jag skulle dock bli förvånad om man inte väljer ett mer eget spår till säsong två.

Blad extramaterialet får vi en ordentlig genomgång om hur serien spelades in, hur specialeffekterna gjordes och en massa annat intressant. Alla inblandade kommer till tals och det genomgående är att ingen av dem ville se för mycket av originalet. Detta för att inte påverkas i sina rolltolkningar.

Vi får även lite intervjuer med Sam, Sam och Meaghan. Både inspelade och från Comic-Con. Dessutom får vi höra vad de skulle välja om de var tvungna mellan vampyr, varulv och spöke…

1. Säsong två av serien börjar visas på SyFy den 16 januari 2012.

2. I rollen som ledarvampyren Bishop ser vi Mark Pellegrino som många säkert känner igen från "Lost".