En storfilm som håller även efter 15 år

"Jägarna" är vad man kan kalla en svensk storfilm. Den nämns ofta och man jämför många andra filmer med den. Därför är det lite extra kul att se om den nu 15 år senare fortfarande håller. Och faktum är att det gör den. "Jägarna" är fortfarande en bra film. Rolf Lassgård är fortfarande bra i rollen som Erik. Även de andra skådespelarna gör väldigt bra insatser och då framförallt Lennart Jähkel som spelar Eriks bror Leif.

När filmen börjar återvänder Erik (Lassgård) från Stockholm till Norrland för att närvara vid sin fars begravning. Erik lämnade Norrland 20 år tidigare för att jobba som polis i Stockholm men efter ett skottdrama har han nu bestämt sig för att flytta hem till Norrland igen och börja jobba som polis där. Vad han dock inte inser är att man gör saker på annorlunda i Norrland jämfört med hur man gör saker i Stockholm. I Norrland sköter man allt på sitt eget sätt, man täcker upp för varandra och man är otroligt mycket mer toleranta mot varandra.

När då Erik kommer in och ska utreda ett antal masslakter på renar tar han det seriöst och gör en ordentlig utredning, något som retar upp folk i staden och dessutom ställer relationen mellan de två bröderna på sin spets.

Vi ser många kända (framförallt manliga) ansikten i "Jägarna". Förutom Rolf Lassgård och Lennart Jähkel ser vi även Jarmo Mäkinen, Tomas Norström och Thomas Hedengran. Dessutom dyker Helena Bergström upp och ser till att det i alla fall finns någon kvinnlig roll figur med i filmen som medverkar mer än tio minuter. Lägg till detta ett riktigt bra manus av Kjell Sundvall och Björn Carlström och det kan inte bli så mycket annat än succé.

1. Något som man inte riktigt lyckats med är att få det att låta trovärdigt när Leif sjunger. Det låter som om det är inspelat någon annanstans.

2. Det är väl ingen som blir förvånad om jag berättar att man planerade att göra en amerikansk remake av "Jägarna". När Sundvall fick reda på att man ville att den skulle handla om cowboys i Nevadaöknen som sköt hästar för skojs skull valde han att inte sälja rättigheterna. Tack för det Kjell!

3. Inledningsscenerna när man får se en renmassaker är rätt brutala. Det överraskade mig lite…

HANS-ÅKE LILJA (2008-04-09)