Lögnen blev en sanning som blev en skuld

1965 spårade tre israeliska Mossadagenter upp en nazistisk krigsförbrytare i Berlin och tillfångatog honom och dödade honom sedan under ett rymningsförsök. De tre agenterna återvände hem till Israel och hyllades som hjältar. Men var deras historia verkligen sanningen?

Drygt 30 år senare har journalisten Sarah (Romi Aboulafia), dotter till agenterna Rachel Singer (Helen Mirren) och Stephan Gold (Tom Wilkinson) skrivit en bok om tillfångatagande av "Kirurgen från Birkeanu" som de genomförde tillsammans med David Peretz (Ciarán Hinds). Boken lanseras med pompa och ståt och Rachel är uppenbart obekväm över uppmärksamheten medan Stephan frodas. David lyser med sin frånvaro, men han dyker snart upp och tar sitt liv på ett brutalt vis när Stephan söker upp honom. Något står inte helt rätt till.

I en utdragen flashbacksekvens får vi se vad som hände i Berlin. Nu spelas karaktärerna av Jessica Chastain (Rachel), Marton Csokas (Stephan) och Sam Worthington (David). Rachel ansluter till de andra agenterna som har lyckats lokalisera "Kirurgen". Han kallar sig nu Doktor Bernhardt (Jesper Christensen) och är gynekolog. Rachel ska spela fru till David och gå till Doktor Bernhardt med fertilitetsproblem för att slutligen bekräfta identiteten. Samtidigt planeras i detalj hur de ska fånga och transportera honom ut ur landet utan att de tyska soldaterna kommer på dem. Tillfångatagandet sker och det blir vansinnigt spännande, men planen går inte vägen och de tvingas ta med honom hem för nya order.

"Kirurgen" sätter igång med ett psykologisk rävspel för att knäcka agenterna, som å sin sida har fullt upp med att hålla modet uppe efter misslyckandet. Dessutom har en kärlekstriangel blommat upp mellan dem där Rachel blivit gravid. Sedan kommer då rymningsförsöket som enligt historien slutade på ett visst sätt, men i verkligheten hände något helt annat. "Kirurgen" rymde.

Mitt under boklanseringen 30 år senare får historien sin fortsättning i en spännande final där det gäller att bli av med skulden en gång för alla.

"The Debt" är en spännande och välgjord thriller med många lager och fina skådespelarinsatser. På sätt och vis tycker jag att det är lite synd att Helen Mirren får fronta filmen då det är trion som spelar de yngre versionerna av karaktärerna som drar det tyngsta lasset och får mest speltid och i och med det faktiskt ställer de äldre skådespelarna lite i skuggan. Undantaget är danska Jesper Christensen som gör en riktigt bra insats som krigsförbrytaren.

Det är intressant hur temat kring skuld finns med genom hela filmen, först som ett hinder och sedan som en motivation. Välskrivet och bra berättat.

Utöver ett kommentarspår finns det tre ganska meningslösa featuretter som är över på ungefär 10 minuter. Det är sådana där featuretter som man inte riktigt vet vem som ska se och när denna person ska se dem. Den innehåller intervjuer där de inblandade säger självklarheter, det vill säga vad filmen går ut på och vilka karaktärerna är. Dessa skulle i och för sig fungera som promoklipp, men i och med att det är gott om bilder från filmen som i mitt tycke avslöjar allt för mycket känns de inte riktigt lämpade som promoklipp, och har man sett filmen blir intervjuerna överflödiga.

1. Jag har alltid upplevt att "debt" har ett underliggande ekonomiskt anslag när man pratar som "skuld", medan "guilt" har det emotionella. Man lär sig något nytt varje dag.

2. Filmen är en remake av den israeliska filmen "Ha-Hov" från 2007.

3. Lite oväntat är remakemanuset skrivet av Matthew Vaughn och