Viktigaste filmen i en serie 10

"Fredagen den 13:e" är inget annat än en riktig klassiker. Trots att den är 27 år gammal håller filmen än i dag. När man hör det klassiska ljudet som antyder att mördaren är i antågande tas man genast tillbaka till tidigt 80-tal när man satt där, storögd, och såg film efter film i serien. En härlig känsla!

Ni som sett fler än en film i serien vet redan att första filmen skiljer sig lite från de övriga och att Jason inte har så stor roll som han får i de kommande nio (tio om man räknar med "Freddy vs. Jason") filmerna. Första filmen är dock förmodligen den viktigaste i serien handlingsmässigt då det är här vi får bakgrunden till varför Jason är den han är och vad han råkat ut för. Varför han återkommer till Camp Crystal Lake gång på gång.

Vad gäller handlingen så får vi följa ett gäng ungdomar som ska rusta upp och öppna sommarlägret Camp Crystal Lake efter att det varit stängt en massa år. I slutet av 50-talet skedde nämligen två mord och året innan drunknade en liten pojke på grund av ledarnas slarv.

Detta har förstås givit lägret ett dåligt rykte och alla får de varningar om att de inte ska vara där och att de gör bäst i att ge sig av för att inte gå en ohygglig död till mötes. Naturligtvis lyssnar de inte förens det är för sent och de flesta stryker med, i sann "Fredagen den 13:e"-anda, på ett väldigt grymt och spektakulärt sätt. Något som sen kommer att bli lite av Jasons kännemärke i kommande filmer.

Det trevliga med "Fredagen den 13:e" är att man inte behöver se många minuter innan man återigen sitter och myser som man gjorde för drygt 20 år sen. Visst, skådisarna ser lite mer ut som om de passerat bäst före-datumet än man tyckte då men det är ändå inte så farligt. Storyn är fortfarande lika bra och skådespelarinsatserna likaså. En sann klassiker alltså… åtminstone för oss som var tonåringar och gillade skräck på 80-talet.

Blu-ray-utgåvan är fulpackad med extramaterial. Vi får så många dokumentärer att en del nästan känns lite överflödiga. För en del saker som sägs i dem är i stort samma sak.

Vi inleder med tre dokumentärer om filmen, en återförening och mannen bakom filmen, Sean S. Cunningham. Den om filmen, "Return to Crystal Lake: the making of Friday the 13th" är helt klart den som är bäst. Där berättar de genomgående om hur filmen gjordes och hur den marknadsfördes. Riktigt intressant. Återföreningen är en paneldiskussion som inte tillför så värst mycket då det mesta som sägs där redan sagts i dokumentären. "The man behind the legacy: Sean S. Cunningham" är visserligen intressant men inte heller den innehåller så jättemycket nytt.

Därefter får vi något som kallas "Lost tales from Camp blood – part 1" och är vad som ser ut att vara en amatörvariant av ett mord i samma stil som "Fredagen den 13:e". Lite halv kul men inte mer.

Därefter följer två dokumentärer som är i stort sett samma som den första, "Friday the 13the chronicles" och "Secret Galore behind the gore". Den sista är lite mer ingående om specialeffekterna och den ger lite mer än det vi sett tidigare. Framförallt är det kul att se att man inte hade tillgång till allt man har idag utan fick klara sig med betydligt mindre.

Därefter följer ytterligare en dokumentär som är nyare än de tidigare och har lite nya infallsvinklar på filmen och dess betydelse. "Fresh cuts: New tales from Friday the 13th" får ses som ett bra komplement till de tidigare dokumentärerna. Framför allt är det roligt att se hur killen som spelar Jason ser ut idag. Han lär inte behöva oroa sig för att bli igenkänd på stan om man säger så.

Det hela avslutas sen med en trailer för filmen som faktiskt är riktigt bra.

1. Det är kul att se en ung Kevin Bacon i en av sina första roller. Han blir för övrigt dödad av en pil genom halsen och han dör riktigt proffsigt.

2. När filmen först släpptes i Sverige var den nerklippt och tyvärr ser det ut som om en del scener fortfarande är det. De är lite väl korta och bryter ofta mitt i ett yxhugg eller liknande. Synd…