För mycket trams och o-rolig humor

Grundidén är ju bra på pappret. Att kombinera en stonerfilm med en zombiefilm. Tyvärr blir det inte överdrivet lyckat när filmskaparen Thomas Newman spenderat sin personliga förmögenhet på det här drömprojektet. Det blir bara amatörfilm av det hela med de sedvanlig bristerna i tempot, dialogleveransen, manuset och så vidare, men däremot med fin zombiedesign, fullt godkända splattereffekter och ett och annat roligt inslag.

I en ganska lång cold opening får vi se hur kometer slår ned på jorden och sprider en smitta som förvandlar de som kommer nära dem till zombies. Det här är en setup som egentligen inte behöver skildras i bild och blir bara en av många utfyllnadsscener som i just detta fall gör att det tar lite extra lång tid innan filmen drar igång.

Vi får träffa de ständigt pårökta Edwin (Mark Wynn) och Tommy (Jy Harris). De lever en tämligen ensam tillvaro efter katastrofen. De har inte ens några zombies att akta sig för, för de flesta har samlats in av militären till The Danger Zone. Detta visar sig vara ett problem snarare än en fördel, för påhittige Edwin har nämligen lyckats skapa ett gödningsmedel av en zombiehjärna som gör att ett marijuanafrö växer upp till en stor, fet planta på nolltid. När deras stash minskar onaturligt hastigt beslutar de sig för att åka till The Danger Zone för att samla in fler zombiehjärnor.

På vägen dit stöter de först på en smart och vältalig zombie som tar dem till fånga, men de lyckas rymma och stöter i stället ihop med en stereotypiskt tuff tjej, Leah (Simone Bailly). Målet är fortfarande The Danger Zone men den smarta och vältaliga zombien har inte givit upp och väntar på dem - nu med en hel armé av zombies.

Dessvärre är det bara under de sista 20 minuterna eller så som det blir riktig zombieaction i bästa "Brain Dead"-anda. Trots att det egentligen bara är meningslös slakt med blod och tarmar som far åt alla håll är det det bästa i filmen. Resten är dålig stonerfilm. Jag kan skratta åt flummare på film om det är gjort med lite finess och välskriven humor. Två fåntrattar som röker på och pratar om hur höga de är, hur höga de vill bli eller hur höga de har varit är inte kul.

Thomas Newman har någon form av bakgrund i specialeffektsbranschen och filmen är ur den synvinkeln hyfsat välgjord. Zombiedesignen och splattereffekterna är som sagt bra och i övrigt är effekterna fullt godkända i sitt sammanhang. Problemet ligger i att storyn inte är speciellt bra trots att premissen ändå är det. Det hade varit mycket roligare om Edwin och Tommy hade blivit några zombiejägare tidigt i filmen, lite mer som "Zombieland" och kryddat det med lite smart, pårökt humor. Jag unnar Newman sitt drömprojekt, men med lite hjälp hade filmen kunnat bli mycket bättre. Nu är den faktiskt rätt så dålig.

Extramaterialet är knapphänt men ändå lite gulligt charmigt på något sätt. Det korta klippet som kallas "Behind the scenes" tillför faktiskt ingenting och är nästan löjligt kort. Sen blir det lite filmskola med Thomas Newman när han berättar för ovetande om vad "post" som i postproduktion är och visar lite hur han redigerar några specialeffekter.

Avslutningsvis finns det två trailers och ett bildgalleri med zombies.

1. Under eftertexterna kommer en bonussekvens som sätter upp premisserna för en eventuell uppföljare och faktum är att denna bonussekvens är bättre än allt annat i filmen och den ser dessutom ut att ha kostat en i sammanhanget rejäl slant.

2. Ljudet är efterdubbat. Dialogen är tydlig och välsynkad, däremot saknas så kallat folly-ljud, det vill säga miljöljud, prassel, fotsteg och liknande. Däremot har det lagts in mycket biljud som stönanden, knorrningar och annat som känns totalt onaturligt och som får mig att tänka på Terry Gilliams animationsfilmer i "Monty Python", vilket i just detta fall inte är en positiv association.

3. Thomas Newman krediteras som manusförfattare, regissör, fotograf, kompositör och klippare. I rollen som det sistnämnda hade han ingen som helst erfarenhet och visste inte ens hur programmet After Effects fungerade. Men slutresultatet känns inte alls som någon oerfaren har gjort det.

ANDERS JAKOBSON (2012-02-05)