Leva bra eller leva länge?

I den framtid filmen utspelar sig i är pengar värdelösa. Här är det tid som gäller. År innan vi kommer in i filmen har forskarna kommit fram till hur människor ska kunna leva för alltid. Vad de inte tänkte på var att jorden blir överbefolkad om alla lever för alltid. Därför inför man tid som valuta. Alla fick ett år i startkapital och sen får man jobba ihop mer tid. Får man slut på tid dör man. Detta nya levnadssätt innebär att de fattiga sliter för att klara dag för dag medan de rika lätt kan bli både ett- och tvåhundra år gamla.

Mitt i allt detta räddar Will Salas (spelad av Justin Timberlake) en man som har samlat på sig över 100 år från att bli rånad och dödad av några gangsters. Vad Will inte vet är att mannen inte vill leva längre. Han har levt sitt liv och nu ville han dö. Det hela slutar med att han ger Will (för man kan ta och ge tid till varandra)i stort sett all sin tid för att sen låta tiden ta slut och dö. Han hinner dock berätta för Will att det finns obegränsat med tid i de delar där de rika bor och nu bestämmer sig Will att det är dit han ska… och nu har han medlen för det också…

Jag gillar "In Time". Både själva konceptet där man lever på tid, får betalt i tid och betalar allt man vill ha med tid. Man kan till och med låna tid. Naturligtvis råkar Will illa ut när han går från slummen till de rika männens kvarter utan att egentligen veta hur han ska bete sig. Han har dock ett gott hjärta och hans plan är definitivt inte att sko sig själv. När han flyr får han med sig rikemansdottern Sylvia Weis, spelad av Amanda Seyfried och både hon och Timberlake gör riktigt bra skådespelarinsatser.

Ska man reta sig på något är det väl själva logiken i att man kan föra över tid mellan två personer genom att bara hålla armen över den andres arm. Vore det så skulle det ju inte vara så svårt att bara gå förbi någon och ta all deras tid. Men samtidigt verkar det som om de mentalt ställer in hur mycket tid de ska ta så, det kanske funkar. Annars finns det inte mycket att klaga på. Jag gillar som sagt filmen.

Extramaterialet är rätt tunt. Det vi får en är fejkad dokumentär med de inblandade i filmen och borttagna och förlängda scener. Sen är det slut. Det som är mest roligt är att man i de scener som inte kom med i filmen bara har prickar på armarna där man senare ska lägga in de animerade klockorna.

1. Det är lite kul och lite passande att Timberlake i verkligheten är äldre än Olivia Wilde som spelar hans mamma i filmen.

2. Det var så som man var (vad gäller ålder och utseende) när klockorna sattes igång som man fortsätter vara resten av evigheten.

3. Tydligen ska många av namnen på karaktärerna i filmen vara från kända klockmakare…