Mer drama än basket

Fler än jag har blivit lite lurad av "Playoffs" plott. Den återger historien om en tyskfödd basketcoach som under andra världskriget flydde och växte upp och blev framgångsrik tränare i Israel, för att sedan 39 år senare flytta tillbaka till Västtyskland och ta hand om landslaget. Ett sportdrama alltså. Men, inte det - filmen innehåller visserligen basket men inte speciellt mycket. Fokus ligger i stället på tränarens historia med en försvunnen far och en mor som inte berättat hela sanningen.

Max Stoller (Danny Huston) ses som något av en förrädare när han återvänder till Västtyskland. För honom är uppdraget enbart ett jobb, medan media ligger på som hökar. Har han en dold agenda? Vill han hämnas? Från Max framgångar i Israel - där han tog Maccabi Tel Aviv till att bli europamästare - är steget långt till det usla Västtyska landslaget som enbart lyckas sälja 300 biljetter till en landskamp med Italien. Men Max är övertygad om att han kan förbättra laget och ser en otrolig potential i kaptenen Thomas (Max Riemelt) som dock bär på ett personligt ok som gör att han har svårt att ta åt sig av Max coachning.

Så långt basketbiten av filmen. Sin fritid tillbringar Max mest i sitt barndomshem som nu ligger i den turkiska delen av staden. I lägenheten där han bodde som barn bor nu den ensamstående Deniz (Amira Casar) och hennes tonårsdotter Sema (Selen Savas). Max engagerar sig i deras liv och hyr en privatdetektiv som ska hjälpa dem att lokalisera Deniz försvunna man, kanske för att Max ser en del av sig själv i Sema, kanske för att han börjar bli förälskad i Deniz. Samtidigt bär lägenheten och området på många minnen från hans egen barndom och Max börjar rota i sin egen historia och vad som hände när hans pappa försvann.

Jag har lite svårt att engagera mig i historien. Det är inte tillräckligt gripande eller för den delen intressant för att verkligen suga tag i mig. Det blir bara ett drama, som visserligen är välspelat, men inte så mycket mer. Det hade faktiskt varit betydligt bättre om fokus hade legat på basketbiten för den historien - som dessutom är sann - borde ha gått att utveckla till en både spännande och intressant film. Det vi får nu - som jag dessutom tror är helt fabricerat - är något som berättats många gånger tidigare och då på ett bättre vis.

Ingenting.

1. Filmen baseras på den legendariska tränaren Ralph Kleins liv, ur vilket basketbiten är plockad. Min research ger inga indikationer på att resten av filmens drama kommer från Kleins liv.

2. Det är en tysk-fransk-israelisk produktion, men det pratas mest engelska i filmen, men även tyska, turkiska och hebreiska.