En annan sida av Cleese i internatkomedi

Varför var man tvungen att förlänga originaltiteln "Spud" till "Spud Miltons galna äventyr" på svenska? Man får en helt annan känsla av den svenska titeln i förhållande till den mer tillbakahållna originaltiteln. Dessutom är äventyret inte så vidare galet.

Den här sydafrikanska filmen klassas som en komedi. Jag skulle helst vilja kategorisera den som en dramakomedi då det finns ganska mycket drama i den, till och med tragedi och så överdrivet rolig är den inte. Men bra. Filmen utspelar sig 1990. John Milton (Troye Sivan) ska precis börja på en internatskola och är duktigt nervös. Ska han passa in, ska han få vänner, ska han gå från tönt till tjejtjusare?

På internatskolan får alla smeknamn och John blir kallad "Spud" ("Potatis") efter första gången han visat sig i den gemensamma duschen. Han har ännu inte kommit in i puberteten och har inte mycket mer än en liten knöl att visa upp. Därav smeknamnet. Spud delar sovrum med sju andra killar och har lite svårt att hitta sin plats. Det gäller att visa sig tuff och alliera sig med de coola killarna, men innerst inne är han en tönt som inte pallar trycket.

Bättre lyckas han i skolan. Engelskläraren (John Cleese) gillar honom och förser honom med litterära klassiker som vägledning genom problemen, kanske för att Spud delar namn med den engelska poeten. Det galna äventyret tar Spud genom fyra terminer (det vill säga ett läsår) där tjejer är ett evigt problem, där Spuds vänskap med en skolkamrat leder till en stor tragedi och där han hittar sin plats via en musikal.

Innan jag såg filmen var jag lite orolig över att John Cleese roll i filmen hade överdrivits på omslaget. Det kan bli så ibland, men rollen är stor och välutvecklad. Från att vara en inspirerande och sarkastisk lärare blir Cleese en nedstämd suput som blir överlämnad av sin fru. Om den första delen av karaktären känns igen från andra som Cleese gjort är den andra delen något jag inte sett honom göra tidigare. Det är bra skådespel och samspelet med den unga Sivan är fint, där de båda hjälper varandra genom sina problem.

I och med att historien utspelar sig i Sydafrika och precis under den period då det hände avgörande saker i landet är det intressant att se hur hur ämnet tacklas i filmen. Spud har till exempel en pappa som blir duktigt nervös när president de Klerk häver förbudet mot ANC.

"Spud Miltons galna äventyr" är helt klart är betydligt bättre film än vad jag trodde den skulle vara, men något galet äventyr är det kanske inte riktigt...

1. Ganska tidigt i filmen får man känslan av att den är baserad på en bok, och så är det. Författaren heter John Van De Ruit och det känns inte som någon direkt felaktig gissning att historien är baserad på hans eget liv eftersom han gick på internatskola 1990.

2. Boken har fått två efterföljare, men i dagsläget är det inte känt om det blir fler filmer.

3. Böckerna finns så vitt jag kan se inte utgivna på svenska.

ANDERS JAKOBSON (2012-04-01)