Viss spänning men lite spretig och seg

När jag läser recensionscitat på omslagen till äldre filmer slår det mig ofta hur skilda åsikter jag har mot dåtidens kollegor. På "Ögonvittnet" ser jag att radioprogrammet Galaxen gav filmen högsta betyg och citaten vittnar om spänningen trissas upp "så man knappt kan andas" och att filmen "för Hitchcocks traditioner vidare". För mig är "Ögonvittnet" en lite småseg och stundtals spretig thriller, men med lite god vilja kan jag köpa citaten. Det om spänningens upptrissning handlar i sin helhet om filmens final som faktiskt är ganska rafflande och framför allt udda, och det finns en suggestiv stämning i filmen, förkroppsligad av William Hurt i huvudrollen som kanske kan associeras till Hitchcock.

Manusförfattaren Steve Tesich skrev manuset mellan dramakomedin "Loppet är kört" och dramat "Fyra vänner". Det var egentligen två separata manusidér som han inte fick fason på och det var regissören Peter Yates som föreslog att idéerna skulle bli ett manus. Jag undrar vad de ursprungliga idéerna var.

Hurt spelar Vietnamnveteranen Daryll Deever som jobbar som vaktmästare i en kontorsbyggnad. Jobbet är av eremitkaraktär men det gör inte Daryll någonting. När han en natt hittar affärsmannen Mr. Long mördad blir han både misstänkt och ett ögonvittne. Det förra leder till att polisen med Lieutenant Black (Morgan Freeman) i spetsen bedriver span på honom och hans betydligt spattigare kompis Aldo Mercer (James Woods) där båda är misstänkta. Det senare leder till att han kommer i kontakt med tv-reportern Tony Sokolow (Sigourney Weaver) som han varit förtjust i i flera år. Daryll gör ingenting för att dölja denna förtjusning och i och med att Tony tror att Daryll berättar mindre om mordet än vad han egentligen vet börjar hon spela med, vilket senare leder till en riktig och förbjuden relation.

Den centrala frågan är om Daryll faktiskt såg någonting mer än ett lik på golvet. Mördaren tar dock inga chanser och beslutar sig för att även röja Daryll ur vägen.

Stundtals är filmen lite spännande men till större delen upplever jag den som seg och fylld av scener som inte leder någonstans eller som är uppenbart planterade inför senare sekvenser. Egentligen som vilken film som helst, men jag hade utifrån filmteamet, skådespelarna och recensionscitaten förväntat mig något skarpare än så här. Det känns som ett tydligt exempel på att vissa filmer inte håller efter 30 år.

Inget speciellt.

1. Det känns som filmen slutar fem minuter för tidigt, som många andra filmer på 70-/80-talet. Jag känner att det hade behövts några scener till för att knyta ihop säcken.

2. Utöver de nämnda skådespelarna gör nyligen Oscarsbelönade Christopher Plummer en av de större rollerna.

3. Filmen innehåller den tidigaste rollprestation av Morgan Freeman som jag sett, vilket inte säger så mycket men det är alltid kul att se etablerade skådespelare i tidiga roller. Tyvärr är hans roll snudd på betydelselös i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2012-04-13)