En salig blandning…

Gänget från Bon Temps är tillbaka och den här säsongen sparar man inte på något. Förutom de vanliga vampyrerna, shapeshifters, varulvar och älvor får vi även varpantrar (som varulvar fast de förvandlas till pantrar i stället), medium och häxor. Faktum är att när första avsnittet börjar tror man att skaparna av serien förlorat förståndet. Sookie befinner sig nu hos älvorna som i sin tur inte är så trevliga som man skulle kunna tro vilket resulterar i att hon när hon flyr blir beskjuten av färgglada klot. Helt galet och det gäller att ha tålamod och lita på seriens förmåga för att inte ge upp redan här och strunta i fjärde säsongen.

Allt ordnar sig dock. Sookie kommer dock tillbaka till den "normala" världen för att upptäcka att hon inte alls varit borta i 15 minuter som hon tror utan i stället ett år. Alla har letat efter henne och de flesta trodde nog att en vampyr käkat upp henne. Nu är hon dock tillbaka och måste ta igen ett helt år som försvunnit. Och förutom allt det vanliga med vampyrer och kärlek dyker det dessutom upp en häxa som har förmågan att få vampyrer att ge sig ut i solen mot sin vilja för att där brinna upp. Allt är som vanligt i Bon Temps med andra ord…

"True Blood" är förutom "Twin Peaks" en av de mest skruvade serierna jag sett. Den innehåller allt det där som alla serier har men ovanpå det har man lagt till alla dessa varelser som gör serien just så speciell som den är. Överdriven och lite galen, men bra. Man måste köpa att alla dessa varelser finns och att det räcker med lite vampyrblod för att någon som brännskadats så allvarligt att han förlorat synen blir som vanligt på någon timme och till och med får tillbaka sin skäggväxt. Men jag köper det och jag gillar det.

Karaktärerna fungerar bra och även de som inte är något annat än människa, jo det finns faktiskt några få kvar, fungerar bra. De är lika skruvade de med men det är som det ska vara. "True Blood" är en serie som man antingen gillar eller inte gillar. Det finns förmodligen inte så många som tycker den är sådär. Jag gillar den.

När det gäller extramaterialet får vi dels en dokumentär om hur säsongen spelades in och dels små femminutersdokumentärer om varje avsnitt. När det gäller den längre så sitter i stort sett alla inblandade (inte skådisarna) runt ett bord och berättar om säsongen och vad de bidrog med. När det gäller de korta så summeras avsnittet och manusförfattarna förklarar hur de tänkte. Ett bra upplägg. Sen finns det även kommentarspår till vissa avsnitt.

1. I USA rullar nu säsong 5 och i dagarna förlängdes serien med ytterligare en (sjätte) säsong.

2. Det blir en del dödsfall under säsongen. Några oväntade och några inte så oväntade.

3. Jag gillar att Jason (Ryan Kwanten), Lafayette (Nelsan Ellis) och Jessica (Deborah Ann Woll) får lite mer framträdande roller den här säsongen… även om Alexander Skarsgård är bäst som Eric Northman.

HANS-ÅKE LILJA (2012-07-09)