Forrest Gump korsat med Min häst

Sexfaldigt Oscarsnominerade "War Horse" är Steven Spielbergs 28:e långfilm i regissörsstolen. Som vanligt har han samarbetat med sina återkommande kamrater, som filmfotografen Janusz Kaminski som bjuder på episka bilder och kompositören John Williams som skrivit dramatisk hero-musik så det står härliga till. Och hela filmen handlar om en fantastisk häst.

Den två och en halv timme långa filmen utspelar sig under det första världskriget, men börjar några år innan när en ung pojke ser en häst födas. Samma häst ska några år senare hamna i familjens ägo då pojkens försupne Boerkrigsveteranpappa (Peter Mullan) köper den dyrt trots att den inte är den arbetshäst han behöver. Men det är något speciellt med hästen som bara gör att han måste ha den. Detta upprör både markägaren (David Thewlis) som förlorade hästauktionen och nu direkt propsar på hårdare krav kring hyresbetalningen, och pojkens mamma (Emily Watson) som undrar vad pappan gjort för stolligt nu.

Det blir till syvende och sist pojken - Albert (Jeremy Irvine) - som tar hand om hästen och dresserar den likt en hund. Hästen får namnet Joey. Den omöjliga hästen ska rädda familjen ur de ekonomiska kniporna, men när kriget väl bryter ut tvingas pappan sälja hästen till en militär. Albert gråter och lovar sin häst att de ska ses igen.

Därpå startar ett "Forrest Gump"-aktigt äventyr för hästen där den går från brittisk ägo, till tysk, vidare till fransk och sedan tillbaka till brittisk. I och med detta byts de mänskliga skådespelarna ut i perioder av olika längder, och för en stund finner jag det lite knepigt att flytta fokus till de nya karaktärerna. Men det är hästen som driver historien framåt.

Slutresultatet är en film som är ganska lätt att dras in i, men som samtidigt känns oerhört osannolik och lite småfånig. Det är dock ingen familjefilm för Spielberg spar inte på krutet (hoho!) när han skildrar det första världskriget. Det är givetvis inte samma lemlästande som "Saving Private Ryan" men det är fullt ös, och hästen står faktiskt för den allra mest dramatiska scenen när han dundrar in i Ingenmansland på ett synnerligen galet vis.

Det är helt okej men tenderar att bli lite väl smetigt. Filmen avslutas med en fullständigt orealistisk solnedgång som på något sätt blir spiken i kistan när det gäller smetigheten.

I stället för en traditionell bakomfilm finns här två runda bordssamtal där Steven Spielberg och producenten Kathleen Kennedy samtalar med skådespelarna Jeremy Irvine, Emily Watson, Tom Hiddleston och Toby Kebbell och sedan deras ständiga samarbetspartners klipparen Michael Kahn, produktionsdesignern Rick Carter, fotografen Janusz Kaminski, kostymören Joanna Johnston samt manusförfattaren Richard Curtis som är ny i gänget.

Det blir annorlunda och fokuserat och intressant. Ett bra och konkret upplägg.

En betydligt kortare liten featurette tar upp statisterna i filmen, där många av dem gjorde flera roller. Det är lite fint att belysa att det finns mängder av personer som hjälper till att "göra" en film utan att få sitt namn med i eftertexterna.

1. I filmen pratar "tyskarna" engelska med tysk brytning och "fransmännen" engelska med fransk brytning, fast det låter ungefär likadant. Jag har för mig att Spielberg brukar vara noga med att icke-engelskspråkiga ska prata på sina egna språk, men inte i denna film även om några få ord på tyska och franska slinker igenom.

2. Svenska David Dencic gör en liten roll som tyskt befäl. En något större roll gör Benedict Cumberbatch som brittiskt befäl.

3. Trots alla nomineringar blev det inga Oscars alls för Spielberg och hans film den här gången.

ANDERS JAKOBSON (2012-07-08)