Spindeln från Twilight

Spider-man har fått en så kallad reboot. Reboot är ett annat ord för när man byter ut alla skådespelarna, börjar om från början och förhoppningsvis gör ett bättre jobb än vad man gjorde förra gången. Nu är det Andrew Garfield som spelar Spider-man och Peter Parker, och Emma Stone som spelar hans stora kärlek Gwen Stacy. Vi ser även Denis Leary som Gwens pappa och tillika stadens polischef. Vi ser Martin Sheen som farbror Ben och Sally Field som faster May. Som filmens skurk ser vi Rhys Ifans som Doktor Curt Connors som sen även blir The Lizard. En stor ödla som försöker förgöra staden. En rätt bra rollista med andra ord.

Vi får följa Peter Parker från början. Vi får se hur han har det tufft i skolan, vi får se hur han blir biten av en spindel för att sen bli Spider-man. Vi får se vad som gör att han blir Spider-man och vi får se hur han och Gwen faller för varandra. Så långt är det ungefär som i tidigare filmer och serietidningen men där tar likheterna slut. Här har man nämligen struntat i en massa saker. Parker vill här inte bli journalist utan här vill han bli forskare. Han har inte heller något jobb på en tidning där han genom att lyckas ta bra bilder av Spider-man får behålla jobbet. Här är han en tonåring som mest åker skateboard och går i skolan.

På allt detta har man sedan lagt en massa kärleksdravel som får mig att tänka mer på "Twilight" än på superhjältar. I min mening har man kört "Spider-man"-konceptet i botten och sen ännu lite längre ner och sen efter det trampat lite mer på det. Och då hjälper det inte att Spider-man och The Lizard har några riktigt bra slagsmålsscener i slutet av filmen. Det mesta av den är riktigt smörigt och fel. Vissa saker borde vara heliga i "Spider-man", men det struntar man i här. Bland annat så kaxar Parker till sig och spelar ut hela skollaget i basket och avslutar med ett hoppskott så hela basketkorgen åker i golvet. Peter Parker skulle aldrig göra så. Han vill inte dra uppmärksamheten till sig.

Nä, denna reboot av "Spider-man" sänker hela konceptet och just nu vill jag aldrig mer se en "Spider-man"-film. Det kommer jag förmodligen att göra med jag blev riktigt besviken på denna. Betala Tobey Maguire vad han vill ha för att dra på sig dräkten igen, sparka ut allt "Twilight"-dravel och gör en ordentlig film i stället. Annars är detta slutet för "Spider-man".

Som vanligt när det gäller superhjältefilmer finns det en hel del extramaterial med på utgåvan. Här har det fått en helt egen disk till och med. När det gäller bakom kulisserna-filmer finns det ordentligt många. Lägger man ihop alla blir det förmodligen en längre speltid än den filmen har.

Och man går verkligen igenom filmen grundligt. Allt från hur man planerade att göra en fjärde film som sen i stället blev denna till det färdiga resultatet. Vi får se dataanimerade scener som illustrerar hur den färdiga ska bli, vi får se stuntövningar, intervjuer och så vidare. Allt detta är mycket intressant och faktiskt mer intressant än själva filmen. Vi får även kommentarspår och ett bildgalleri.

1. Från början skulle Parker ha journalistdrömmar och vi skulle få se hans elaka tidningsboss JJ Jameson som återigen skulle spelas av J.K. Simmons. Tyvärr skrotade man den idén.

2. Det är alldeles för mycket humor i filmen. Vissa scener är nästan som hämtade ur en komedi. Inte bra.

3. Hittar ni Stan Lee i filmen?