Spartacus utan Spartacus innan Spartacus

Om jag förstått allting rätt var denna prequel till "Spartacus: Blood and Sand" inte planerad, utan kom till när huvudpersonen Andy Whitfield insjuknade i cancer och den andra säsongen fick skjutas fram. Den här miniserien berättar lite bakgrundshistoria till gladiatorhuset Batiatus och lyckas väldigt väl med att fylla i luckor man inte trodde fanns, och dessutom knyta ihop alla trådar till där den första säsongen börjar.

Faktum är att man som nytillkommen tittare utan problem kan börja med "Gods of the Arena" före "Blood and Sand", men med en viss reservation: de sex avsnitten omringas av bilder från upplösningen av "Blood and Sand" och är definitivt en stor fet spoiler.

Hur som helst: Det handlar alltså om gladiatorhuset Batiatus, dess ludus (gladiatorskola) och definitivt om dess lanista (ägare) Quintus Batiatus (John Hannah). Han lever i skuggan av sin far som för tillfället befinner sig på annan ort för att kurera sig, och har problem med att bli lika respekterad som den ärade fadern. Batiatus kämpar hårt för att hans hus ska få vara med i de stora gladiatorspelen, men får nöja sig med att i bästa fall enbart vara med i de "meningslösa" matcherna. Den värsta konkurrenten är spolingen Vettius (Gareth Williams) som svansar runt i inflytelserika romaren Tullius (Stephen Lovatt) fotspår hela tiden och får fördelar. Batiatus försöker smöra in sig hos Tullius genom att köpa en slav av honom till ett extremt överpris. Han köper gallern Crixus (Manu Bennett).

De som sett "Blood and Sand" vet att Crixus i den är en av Batiatus främsta och kaxigaste gladiatorer och här dyker han alltså upp som otränad och lågmäld slav. Detta är bara en av många bitar i bakgrundspusslet som skaparna bjuder på. I övrigt har Oenomaus (Peter Mensah) inte fått den vördsamma titeln doctore än och den lismande Ashur (Nick Tarabay) har fortfarande fysiken i behåll.

En ny gigantisk arena håller på att byggas i Capua och det är enormt viktigt för Batiatus att hans gladiatorer ska få vara med under invigningsspelen, men relationen till Vettius och Tullius är så infekterad och fylld av misshandlingar, mord och rävspel att han riskerar att bli utesluten. Mitt emellan står hans fixstjärna, galningen Gannicus (Dustin Clare) som blir en bricka i spelet, och inte nog med det - pappan Titus (Jeffrey Thomas) dyker upp och anser att sitt hus har förfallit och ställer ultimatum där Batiatus måste välja mellan huset och sin fru Lucretia (Lucy Lawless) som pappan aldrig gillat.

Allting kokar samman till en våldsam final där nästan allt kan hända - och händer.

När jag recenserade "Blood and Sand" tyckte jag att den kändes lite billig, men till "Gods of the Arena" har de fått fason på både budgeten och specialeffekterna. Skaparna är fortfarande oerhört roande av att skildra "passionerade" sexakter och våldsamma, extremt blodskvättande fajter i slow-motion. Om man som jag ser alla de sex avsnitten i ett svep blir det väldigt upprepande och enformigt, men på något vis hör det till seriens stil och charm. Det är stundtals sjukt brutalt och blodigt - serien inleds med en gladiator som får huvudet avhugget längs med munnen... - och är man lite känslig för blod och våld ska man definitivt hålla sig borta...

"Gods of the Arena" är inte bara ett bra komplement till den första säsongen, den lyfter hela serien ett snäpp, och det glädjer mig att det finns mer att se.

Det är gott om extramaterial till utgåvan där allting inleds med en kvartslång bakomfilm från tv-bolaget Starz. Den är oväntat bra faktiskt och ger en bra överblick till hela serien.

Resten är kortare klipp som tittar närmare på vapen, finalstriden, postproduktion, scenbyggen och kläder. Det finns även två mer komiska inslag där vi i det ena lite oseriöst får följa med Lucy Lawless under en inspelningsdag och i det andra smått osmakligt får tio tips till stympning... Det finns även bloopers som kan läggas till det komiska paketet, samt lite frågor och svar från Comic Con.

De som har 3D-utrustning kan även se en scen i 3D, något som inte finns utmärkt på omslaget.

1. Det är ändå lite lustigt att miniserien bär Spartacus namn när han själv inte är med i den, men fullt förståeligt och naturligt för att knyta ihop serierna.

2. Säsong 2 - "Spartacus: Vengeance" - har visats och bör släppas för hemmamarknaden inom kort, och säsong 3 - "Spartacus: War of the Damned" - har amerikansk premiär i januari 2013.