Realistiskt overkligt…

Vad skulle du göra om du plötsligt fick superkrafter? Använda dem till gott eller utkräva hämnd mot de som gjort dig illa? Det är lite av vad tonåringarna Andrew, Matt och Steve ställs inför efter att en natt hittat en slags meteor eller liknande. Det förklaras aldrig exakt vad det är. Det viktiga är dock att de efter att ha rört den snart upptäcker att de har fått superkrafter. De kan flytta saker med tanken, blir tåligare och de kan flyga.

Till en början blir de naturligtvis överlyckliga över sina nyfunna krafter men snart märker de att det kanske inte är så kul som man skulle kunna tro. Deras krafter blir bara starkare och starkare och i och med det svårare att tygla. Att bli arg på någon är med andra ord ingen bra idé. Det ena leder till det andra och speciellt för Andrew som alltid blivit mobbad och slagen hemma börjar saker och ting snart gå över styr…

Jag gillar "Chronicle". De tre "superhjältarna" är så vanliga. De är inga supermänniskor utan rätt vanliga tonåringar som helt utan förvarning får en massa krafter och egenskaper som de inte riktigt vet hur de ska hantera. Och det bästa är att de reagerar på detta som man föreställer sig att man kanske skulle göra i verkligheten. De skaffar inte några trikåer och börjar jaga skurkar. De använder sina krafter för att ha kul och för att ge dem själva fördelar. Så som så många andra förmodligen också skulle göra i deras situation.

Filmen är välgjord och både skådespelarna och specialeffekterna fungerar bra. Jag stör mig lite på att vi får se det mesta av filmen genom den kamera Andrew (och ibland de andra) bär med sig hela tiden. Dels känns det lite som om den typen av filmer har gjort sitt och dels så presenteras ingen logisk förklaring till varför vi får se allt på det sättet. Det är inte så att någon hittat dessa filmer som i så många andra filmer utan det är bara så det är. Dock har man löst det på ett rätt bra sätt för i och med att Andrew kan få saker och ting att sväva utan att röra dem så kan kameran följa honom på lite avstånd och det blir då lite mindre av den här känslan av att det är han som filmar allt. Men på det stora hela tycker jag nog att man kunnat skippa den aspekten helt för annars känns filmen fräsch och spännande. Och man vet aldrig riktigt vad som ska hända och det gillar jag.

Extramaterialet består förutom av en trailer och en borttagen scen även av en film som visar hur man skapade en del scener i datorn, bland annat när de flyger. Om man sen använde dessa eller om det bara var ett test för att visa hur det skulle kunna se ut ska jag låta vara osagt.

Sen får vi även se rätt avancerade "camera tests" där man spelat in vissa scener med helt andra skådespelare. De är riktigt bra gjorda så om de bara är för att testa hur det hela skulle se ut så ville man verkligen inte lämna något åt slumpen. Riktigt intressant extramaterial.

1. Det finns både en bioversion och en förlängd version att välja mellan. Jag såg den förlängda.

2. Tjejen med rosa hår som Andrew strular med är hans flickvän i verkligheten.

3. Killarna blöder en hel del näsblod men otroligt nog verkar förvånansvärt lite hamna på deras tröjor…