Om magar och arkitektur

Den här Peter Greenaway-filmen från 1987 har "den eviga birollsskådespelaren" Brian Dennehy i huvudrollen vilket bara det är underligt. Filmen är också lite underlig på det där Greenaway-aktiga viset. Jag får ibland känslan av att filmen är lite för smart för mig. Dock finner jag att "Arkitektens mage" är en bra film. Annorlunda och bra.

Dennehy spelar den amerikanska arkitekten Stourley Kracklite som reser till Rom med sin fru för att sätta upp en utställning om den franska 1700-talsarkitekten Étienne-Louis Boullée. Kracklite, liksom Boullée, har inte varit överdrivet produktiv, speciellt inte som han ägnat de senaste tio åren till att förbereda för utställningen. De italienska kollegorna börja tveka om Boullée är tillräckligt känd och bra nog att ställas ut och Kracklite motarbetas på ett nästan konspiratoriskt vis.

Inte nog med det, Kracklites mage börjar smärta något enormt. Diagnos efter diagnos läggs åt sidan och Kracklite börjar allt mer tro att det är hans fru (Chloe Webb) som håller på och förgiftar honom, precis som kejsare Augustus fru Livia förgiftade honom. Kracklite gräver ned sig djupare i sitt arbete och blir besatt av magar, och besattheten gör att äktenskapet får en allvarlig törn. Plötsligt börjar allting falla ur Kracklites händer.

I och med att filmen utspelar sig i Rom får vi gott om magnifika bilder på stadens fantastiska historiska arkitektur. Jag trodde jag hade sett det mesta av staden på film redan, men här finns det mycket imponerande som jag inte sett tidigare. Dessutom blandas det in många andra konstverk och annat från stadens historia vilket bara ökar på den episka känslan i filmen.

Dennehy är mycket bra i huvudrollen. Han får spela ut hela sitt register och jag reagerar speciellt på en scen mot slutet av filmen där han är duktigt full och kraschar en uteservering. Det är en enda lång tagning med en välplacerad kamera. Överlag är filmen väldigt snyggt fotad med uttänkta bilder, men något annat hade jag inte förväntat mig av Peter Greenaway. Efter att ha sett två filmer av denna något ovanliga filmmakare på ganska kort tid måste jag säga att jag är smått intresserad av att se fler.

1. Ett misstag i filmen som många rapporterat är en sekvens där Kracklite kopierar en bild i en kopiator och lägger dokumentet med bilden uppåt. Givetvis är detta för att publiken ska se vad han kopierar, men i verkligheten hade det varit dokumentets baksida som kopierats.

2. Filmen nominerades till Guldpalmen i Cannes.

3. Greenaway är bra på att antingen hitta på eller bara hitta märkliga förnamn. Här heter huvudpersonen Stourley och i "8½ Women" finns namnet Storey.

ANDERS JAKOBSON (2012-10-07)