Nu kör vi igen

Uppföljaren till "Ghost Rider" heter "Ghost Rider – Spirit of Vengeance" och tar vid där första filmen slutar… fast ändå inte. Tyvärr så har man av någon underlig anledning ändrat så mycket av bakgrunden att det blir irriterande. Inte så att det går till på ett helt annat sätt, vilket nästan hade varit att föredra. Nu har man i stället bara ändrat lite och det är irriterande.

Bakgrunden från första filmen är denna: Johnny Blaze kör motorcykel med sin pappa på ett kringresande tivoli. Han vantrivs och vill inget hellre än att rymma med flickvännen. När dennes pappa hotar med att flytta med henne bestämmer de sig för att rymma. Kvällen innan får dock Johnny reda på att hans pappa ligger för döden i cancer och han gör då en deal med Djävulen. Johnny blir hans "rider" och Djävulen botar hans pappa. Pappan blir frisk men dör ändå i ett hopp med motorcykeln samma dag. Johnny tvingas bli Djävulens "rider" och allt annat slutar gälla.

Det är här vi kommer in i film nummer två. Johnny kontaktas av en man som säger sig kunna hjälpa honom. Allt han behöver göra är att hitta en liten kille och föra honom till ett tempel där han kan vara säker. Gör han det så ska han lyfta förbannelsen från honom. Det de glömmer säga är att killen är Djävulens son och att det är Djävulen själv som är ute efter honom.

Det låter rätt bra, jag vet, men det är det inte. Dels för att man ändrat så mycket från första filmen och dels för att manuset i sig är rätt dåligt. Ändringarna är allt från hur Johnny blev "the rider" (detaljer, jag vet) till vem som spelar Djävulen, vad "the rider" gör när han får tag på sina offer och så vidare. Inget man kanske reagerar på om man inte sett första filmen nyligen men ändå. Varför ändra på små detaljer som inte borde spelat någon roll, som borde varit lika lätta att få att stämma med det man berättade i första filmen?

Manuset då? Jo, det är rätt larvigt. "The rider" skapades av Djävulen men han ger sig ändå på onda människor. Han ser ondskan i dem och vänder den mot dem eller dödar dem. Borde inte Djävulens avkomma gilla elakingar? Nicolas Cage spelar "the rider" men som så ofta gör han inget vidare ifrån sig. Han känns konstlad och tillgjord. Dessutom ser det rätt larvigt ut när han som "the rider" får ett skeletthuvud som brinner. Nä, detta är inte en av de bästa Marvelbaserade filmerna som gjorts, långt därifrån.

1. När en massa bilder på Djävulen fladdrar förbi i ett klipp dyker det också upp en bild på Jerry Springer…

2. Rimligtvis borde man haft tillgång till bättre specialeffekter den här gången men ändå får man se mindre av själva förvandlingen när Johnny blir "the rider".

3. Christopher Lambert från "Highlander"-filmerna dyker upp som en tatuerad munk i filmen.