En annorlunda bild av andra världskriget

En helt vanlig dag ringer telefonen. Ursula får beskedet om att hennes livs kärlek, som hon trott dött i kriget, lever. Hon tar med sina barn och åker för att återse honom. Samtidigt tänker hon tillbaka på deras liv tillsammans och vad konsekvenserna av deras kärlek blev. "Shades of Happiness" är en sann kärlekshistoria om en kvinnas kamp att överleva båda under och efter andra världskriget. Det är också en musikalisk berättelse om kärleken till musik och hur den kan rädda vardagen.

Andra världskriget är ett ämne som ständigt är aktuellt på filmduken eller på TV. Trots det känns den tyska miniserien "Shades of Happiness" som en något annorlunda berättelse. I stället för att ta fasta på koncentrationslägren eller stridsgravarna är detta historien om frun som lämnats kvar hemma. I stället för att vara den som reser sig och kämpar emot gör Ursula allt för att klara vardagen. Om det så är att jobba för något hon inte tror på spelar ingen roll, allt som betyder något är att hon kan försörja sin familj till hennes man återvänder från kriget. Hennes pianotalang, som förde ihop henne och hennes man, blir ofta det som räddar henne då politiken annars säger nej.

Överlag är "Shades of Happiness" en väldigt bra och rörande historia. Trots det finns det även brister som drar ner betyget något. Berättandet är väldigt långsamt och stundtals känns det som att serien når sitt slut utan att faktiskt sluta. I stället börjar ett nytt kapitel i Ursulas liv och hela historien blir lite utdragen. Genom att hela historien berättas genom flashbacks gör också att spänningen inte infinner sig som den skulle kunna göra. Då hoppet byggs upp stannar det inte länge hos mig som åskådare då jag redan vet hur det slutar. Om allting berättats i en mer kronologisk ordning hade jag som åskådare blivit mer berörd och slutet hade verkligen satt ett avtryck. Nu blir det i stället lite av en axelryckning på en annars bra historia.

En dokumentär om den verkliga händelsen som historien baseras på. Finns dock inga undertexter så såvida man inte kan tyska är det ganska meningslöst.

1. Serien baseras på en bok av Uwe-Karsten Heye som är sonen i serien.

2. Rollen som Ursulas mamma blev en av de sista för skådespelerskan Rosel Zech som dog av cancer samma år som filmen kom ut.