Bebis-(o)lycka?

Det börjar som en vacker och romantisk kärlekshistoria. Barbara (Louise Bourgoin) träffar Nicolas (Pio Marmaï) och tycke uppstår. Förälskelsen är total och de flyttar ihop för att leva närmare varandra. Efter ett tag blir Barbara gravid och lyckan vet inga gränser. Eller?

"Livet som tre" är dock ingen kärlekshistoria. Allt är inte rosenskimrande i nio månader och för Barbara framstår graviditeten som det värsta hon varit med om. Naturligtvis uppstår därför slitningar i förhållandet och vad som sedan följer är en tragedi med inslag av svart humor. Det är Barbara själv som säger det bäst: "Varför var det ingen som varnade mig? Varför är det ingen som pratar om det här?"

Jag har sett den här filmens upplägg förut i flera olika skepnader, men aldrig tidigare har jag sett en version där filmakarna vågat visa upp det kämpande paret i så oattraktiv dager. Både Barbara och Nicolas framstår som väldigt självupptagna, stundtals på gränsen till narcissister. Efter ett tag börjar det kännas märkligt att ingen av dem visar upp någon som helst sympati eller förståelse för partnerns situation. Det är dock intressant hur man som filmmakare vägrar att ta parti för någon av dem, trots att filmen mer speglar Barbaras situation än Nicolas.

Skildrandet av ett förhållande som rasar ihop är bra, möjligtvis hade det känts ännu mer trovärdigt om karaktärerna varit lättare att tycka om. Däremot känns världen runt omkring dem lite konstlad. Nicolas mamma försöker ta över och gör allt tvärtemot Barbara, de andra småbarnsföräldrarna i hennes närhet är i det närmaste militanta ammare och vännerna är ignoranta när paret börjar bete sig som barnungar. Det är överkomligt – eftersom fokus ligger så mycket på Barbara och Nicolas – men inte bra.

Men allt sammantaget är det en sevärd film, såväl välspelad som välregisserad. Det tar upp en sida av förhållande och familjebildande som vi inte ser så ofta och man gör det mestadels på ett bra sätt. Kanske skulle man använda den här filmen även i undervisningssyfte för blivande småbarnsföräldrar? Det går nog aldrig att förbereda sig helt för att få barn, men det kan nog vara värt att betona det som filmen visar upp lite extra.

Ingenting.

1. Jag gillar barnmorskans råd till den unga, gravida mamman: "Från och med nu är alla i din omgivning som har barn dina värsta fiender. Lyssna inte på någon så kommer allt gå bra".

2. Manuset skrevs av regissören Rémi Bezançon och är baserat på en roman av Eliette Abecassis.