Bortom amatörfilm men har ändå något

"The Bride of Frank" är inspelad på vanlig videokamera 1996 och innehåller icke-skådespelare och ser ut och är precis så som man kan föreställa sig. Det är nästan bortom amatörfilm, men samtidigt blir det en viss effekt i sig som påminner om forna tider och alla konstiga filmer man såg på femtehandskopierade VHS:er. Känslan - dock inga jämförelser i övrigt - påminner mig om de svenska kultfilmerna "The Resurrection of Michael Myers" och "The Resurrection of Michael Myers 2". Kornigt, hemmagjort och splattrigt.

Filmen handlar om gubben Frank som jobbar på ett lager. Han är en före detta uteliggare som tagits om hand om av en snäll lagerchef. Frank får bo på kontoret och hjälpa till efter bästa förmåga. Grejen är den att Frank mördar folk och hans kollegor verkar inte ha något emot det, bara han gör sig av med kropparna. Snart vaknar en sexuell lust i gubben och resten av filmen går ut på att han ska hitta en brud. Han sätter in en kontaktannons och de som inte flyr när de får se honom, blir mördade för att de är "fel" på något vis. Finns det någon för Frank?

Det här låter kanske inte som någon vidare munter film, och den är visserligen kategoriserad som "skräck" men formen och stilen och rätt många humoristiskt oseriösa inslag gör den till en splatterfilm i min bok. Filmen innehåller, inser jag i efterhand, alldeles för mycket ovidkommande scener som gör den längre än nödvändigt, vilket är vanligt hos ambitiösa amatörer.

När jag börjar titta tror jag att jag har nästan 90 plågsamma minuter framför mig, men när den väl är slut så är jag inte lika negativ. Det är ingen bra film, men den har någonting trots allt. "Kultklassiker" ser ni i gult längst upp på omslaget till höger och visst, det är kanske det den har. Ett skimmer av kult.

Även om jag vanligtvis förespråkar mycket extramaterial så finns det tillfällen där jag hade nöjt mig med betydligt mindre. Som i detta fall. Ett alternativt slut på hela 30 minuter är det första som erbjuds. Det är en tredjedel av filmen och vanligtvis brukar alternativa slut vara en annorlunda scen eller kanske fem-tio minuter som mest. Här snackar vi verkligen om ett alternativt slut som knyter an mer till den titel filmen spoofar: "The Bride of Frankenstein".

Ännu mer får man i en bortklippt campingscen, som snarare är ett helt segment på tolv minuter. Lustigt nog är bilden betydligt bättre här än i resten av filmen, vilket får mig att förstå att kvaliteten på huvudfilmen försämrats med flit.

Blocket med bloopers är roligt och lite tragiskt också. Först skrattar jag åt att Frank inte lyckas säga "brains" med S på slutet utan säger bara "brain" ett 40-tal gånger, fast sen när han säger "Brenda" ett 40-tal gånger när han ska säga "friend" blir det mest tragiskt. I övrigt märks det ganska tydligt att det varit kul att spela in filmen, speciellt som regissören Steve Ballot får lirka fram replikerna ur sina skådespelare.

Hittills är vi uppe i 50 minuter extramaterial, och vad passar bättre då än ytterligare 20 minuter från när filmen åkte runt på europeiska filmfestivaler? Det är i alla fall vad man får. Men så värst intressant är det inte. Det är mer eller mindre en turistfilm och ger inte någon större behållning.

Avslutningsvis är det lite trams om en påhittad ljudeffektsmaskin.

1. Föga oväntat har regissören/manusförfattaren/klipparen/med mera Steve Ballot, eller Escalp Don Bladé som han kallade sig här, inte gjort någonting mer inom filmbranschen. Eller lite oväntat är det faktiskt med tanke på att "The Bride of Frank" är bättre än vad den kunde vara.

2. Samma sak gäller "skådespelarna" i filmen. Bara någon enstaka har varit med i någon annan film, och mest erfaren med hela tre titlar verkar den lilla tjejen som figurerar i filmens inledning vara.

3. Apropå inledningen... "Om du klarar av öppningsscenen är du förberedd på att gå ut i krig" står det i ett citat på omslaget. Jo, den är vidrig, men egentligen inte värre än något annat i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2012-11-21)