Lusekofta möter amerikanska gangsters

"Lilyhammer" är något så ovanligt som en norsk TV-serie som blandar norsk landsbygd med amerikanska gangsters. Den amerikanske skådespelaren Steve Van Zandt (känd från "Sopranos" och Bruce Springsteens band E Street Band) spelar huvudrollen som den avhoppade maffiamedlemmen Frank Tagliano. Frank har tjallat på maffian och för att göra det hade han som krav att han skulle få omflyttas inom vittnesskyddsprogrammet till Lillehammer i Norge. När han kommer dit visar det sig inte riktigt vara vad han förväntat sig. Det känns som om det är vinter året om, det går inte att muta handläggarna på arbetsförmedlingen och han får dessutom en pytteliten lägenhet. Man kan lugnt säga att livet inte riktigt blir som Frank tänkt sig.

Hur som helst, han har inget val. Han måste anpassa sig och det gör han men han gör det på sitt eget sätt. Han inför sina regler och sitt sätt att se på saker och ting i Lillehammer. Något som inte alltid är helt fel. Dessutom träffar han Sigrid Haugil och kärlek uppstår.

Säga vad man vill om Steve Van Zandt men han är en cool snubbe. Han är så felplacerad i Lillehammer att det blir toppen. Han knallar omkring i sina gangsterkostymer men axlarna uppdragna över öronen samtidigt som han har på sig en tjock mössa med öronlappar. "Lilyhammer" är en riktigt bra serie. Norrmännen har verkligen lyckats. Man blandar våld och blod från amerikanska serier med norsk värme och vad man då får är något som bäst kan beskrivas som en blandning av drama och komedi. Serien innehåller en massa roliga scener även om det inte är en renodlad komediserie samtidigt som folk skjuts och slåss så blodet rinner.

Och jag tror att det är just blandningen i kombination med Steve Van Zandts insatser som gör att serien blir så bra. Frank är verkligen malplacerad men han gör det bästa av situationen. Till sin hjälp har han Torgeir Lien (spelad av Trond Fausa Aurvaag) och han får dessutom många gånger stå för det komiska i serien. Han är ibland riktigt korkad. Dessutom är det rätt bisarrt att se Steve Van Zandt snacka norska. Kul men bisarrt...

Som extramaterial får vi se en del bloopers där skådespelarna gör bort sig, en kort animerad filmsnutt som ska illustrera en del av serien. Vet inte riktigt om det är så här de gör innan de filmar. Sen får vi även följa med Steve Van Zandt in i studion och kolla hur han skapar signaturmelodin.

Helt OK extramaterial men jag hade velat ha mer om hur serien spelades in.

1. Undra hur mycket norska Steve Van Zandt lärde sig under inspelningen?

2. Jag håller tummarna för att det blir en andra säsong. Det finns helt klart en öppning för det men än så länge har inget sagts officiellt.