Mäktig film i mäktig box

Den 15 april i år var det 100 år sedan det gigantiska skeppet Titanic förliste under sin jungfrufärd. I samband med det presenterades en ny version av James Camerons flerfaldigt (elva stycken) Oscarsbelönade film på biograferna. Filmen hade konverterats till 3D ("Super 3D" till och med) och nu när filmen släppts på blu-ray för första gången i en rätt ordentlig box finns givetvis 3D-versionen med i förpackningen.

Dessvärre har jag inte utrustning (än) för att titta på 3D-filmer, vilket grämer mig en smula i och med att James Cameron definitivt är bland de främsta inom formatet och jag är väldigt spänd på vad han kan göra med post-konverterad 3D. Bland extramaterialet finns det en liten titt på hur processen gick till och det känns helt klart spännande. Något att se fram emot den dag jag har rätt utrustning.

Filmen då? Ja, är det ens lönt att recensera den? Precis som "Sagan om ringen" och "Star Wars" känns "Titanic" som en film som alla har sett. Jag har uppenbarligen sett den fler gånger än jag kan minnas då jag verkligen kan hela filmen när jag nu ser om den på blu-ray. Filmen blev obeskrivligt populär och var länge världens mest inkomstbringade film, till Cameron knäppte sig själv på näsan med "Avatar". Detta trots att filmen dömdes ut på förhand av en nästan enad kritikerkår.

Camerons nya vinkel till historien var att berätta den genom en Romeo och Julia-liknande kärlekshistoria, där den fattiga konstnären Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) träffar överklasstjejen Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) när han räddar hennes liv. Trots att Rose är bortlovad till gentlemannen Cal Hockley (perfekt skurkaktigt spelad av Billy Zane), faller hon för Jack och är vid hans sida när skeppet oundvikligen sjunker. I en ramhistoria reser den nu över 100 år gamla Rose (Gloria Stuart) tillbaka till förlisningsplatsen där hon berättar sin historia.

Behöver jag säga mer än så om handlingen?

När "Titanic" kom 1997 var den en episk film med effekter av absolut högsta klass och den är fortfarande en mäktig film. Dock har specialeffekterna inte riktigt klarat sig under de 15 år som har gått. I högupplöst format är det stundtals alldeles för enkelt att genomskåda greenscreenscenerna, men det känns som en fånig sak att klaga på med tanke på vilket hantverk filmen faktiskt är. Som historia är filmen klart godkänd. Den har definitivt katastroffilmernas spänning och en söt över-gränserna-romans med många scener och repliker som letat sig in i filmhistorien. Jag blir aldrig totalt golvad av filmen, men visst är det en modern klassiker som i och med denna box fått en värdig dokumentation för eftervärlden.

"Titanic" släpptes redan 2005 i en rejäl DVD-utgåva där det mesta av extramaterialet fanns med. Detta kompletteras nu av ett par nya inslag som är väl värda att se. En timslång återblicksdokumentär tar upp det mesta från filmens produktion, marknadsföring, arv och nu återuppståndelse. De flesta av vikt figurerar i intervjusegment, men DiCaprio lyser med sin totala frånvaro. Det finns inte ens några arkivcitat med honom vilket får mig att tro att han tar avstånd från filmen, vilket i så fall vore mycket märkligt.

Det andra nya inslaget är en långfilmslång dokumentär där Cameron samlat ihop världens främsta Titanic-experter från olika områden för att en gång för alla enas om hur skeppet förliste. Det är rena deckargåtan där vetenskapliga bevis varvas med logiskt tänkande. Slutresultatet blir en ny animering av skeppets undergång och slutgiltiga öde ett par kilometer ned på havsbotten. Ena stunden funderar jag på varför detta är så oerhört viktigt att veta, och i nästa sitter jag som fastnaglad när dessa män löser ledtråd efter ledtråd. Det är väldigt tydligt att Titanic och dess öde betyder extra mycket för dessa experter då två av dem faktiskt faller i gråt under intervjuer. En smått fascinerande film som till råga på allt visar att man kan visa exakt hur Titanic gick i två bitar med hjälp av en banan!

En timme borttagna scener finns att se som enligt Camerons inledande kommentar (från 2005) färdigställdes med musik och specialeffekter långt efter de tagits bort. Det stämmer. Vanligtvis i sådana här effekttunga filmer brukar det borttagna materialet vara halvfärdigt men här är det som sagt färdiga scener. Bland annat finns det ett alternativt slut (till ramhistorien - skeppet sjunker fortfarande!) som känns mycket svagare än det som hamnade i filmen.

Under rubriken "Production" finns en timslång "Behind the scenes"-film i en mängd smådelar som täcker upp hela filmen. Smådelarna är just små - det är ibland förbluffande korta snuttar, nästan så korta att de bara nämner någonting i förbifarten. Ändå känner jag att timmen är heltäckande. Övrigt under denna rubrik är en timelapse-film av när rekvisitaskeppet byggdes, lite om Camerons första dykexpedition till riktiga Titanic, en film om crewet och provfilmningar och specialeffekter.

Slutligen under rubriken "Archives" finns videos, trailers och några "Titanic"-parodier. Lite småplock alltså, och till blu-ray-versionen av filmen finns det kommentarspår.

Oerhört mycket extramaterial och det blir en del upprepningar av både information och bilder, men sammanfattningsvis känns boxen precis så rejäl som den borde vara. Hög kvalitet.

1. James Camerons film blev inte spiken i kistan för andra filmmakares ambitioner att skildra Titanics öde. I år har två miniserier kommit, "Titanic" i fyra avsnitt och "Titanic: Blood and Steel" i tolv avsnitt. Då den första berättar om jungfruresan handlar den andra om de 15 år som gick åt för att bygga skeppet.

2. Cameron har gjort två dykexpeditioner ned till Titanic. Först 1995 som en del av förproduktionen till "Titanic" där vissa bilder hamnade i långfilmen, och sedan 2001 med den främsta moderna tekniken vilket resulterade i 3D-dokumentären "Ghosts of the Abyss", vilken fanns med som bonus i en tidigare 5-DVD-box av "Titanic" men inte finns med i denna utgåva.

3. De sex skivorna i boxen är fördelade enligt följande: 3D-versionen uppdelad på två skivor, DVD-versionen uppdelad på två skivor, blu-rayen på en skiva och en skiva med allt extramaterial.

ANDERS JAKOBSON (2012-10-31)