Lata manusförfattare

Bry er inte om Steven Spielbergs koppling till denna serie. Han har ungefär lika lite inblandning i Lucasarts gamla datorspel "The Dig" i mitten av 90-talet och det spelet levde inte heller upp till förväntningarna. Värre är det att se namn som René Echevarria ("Star Trek: Deep Space 9", "Medium") och Brannon Braga ("Star Trek: Voyager", "First contact", "24") djupt involverade i den här problemfyllda produktionen.

I framtiden är jorden så förstörd att den anses vara bortom all räddning. Genom en lyckosam slump upptäcker dock forskare ett slags maskhål som visar sig leda 85 miljoner år bakåt i tiden till en parallell verklighet. Därför etablerar man en koloni där och efter ungefär sju år blir familjen Shannon utvalda att flytta bakåt i tiden. Den paradisvärld de tror att de anländer till är däremot allt annat än lugn och fridfull. De upptäcker snabbt att de måste kämpa för sin överlevnad mot dinosaurier, terrorister och giriga människor från framtiden.

Den grundhandlingen låter inte så dum och det är den inte heller. Problemet är bara att manusförfattarna inte klarar av att bygga något särskilt spännande eller intressant av dessa byggstenar. I stället kastar man idéer omkring sig som ger lite spänning för stunden men det är sällan man gör något i kontinuitetssyfte. I pilotavsnittet tas en stor del av tiden i anspråk för att etablera att Shannons yngsta dotter är olaglig. Man får ingen riktig motivering till varför föräldrarna gick emot alla lagar och ändå skaffade ett barn till och det till synes enda ändamålet är att skapa lite spänning då pappa Shannon måste fly från fängelset för att kunna följa med sin familj bakåt i tiden.

Manusförfattandet fallerar på fler ställen. Det finns gott om små, felaktiga, detaljer som tar fokus från det man egentligen ska följa. Ett exempel är när Shannon-familjen anländer vid kolonin genom portalen. Dels är deras lungor så vana vid den förstörda luften i framtiden att de inte riktigt tål den syrerika atmosfären till en början. De flesta som kommer genom portalen kippar efter andan och får omgående hjälp av sjukpersonal att anpassas till den syrerika luften. När nya kolonister anländer i slutet av säsongen påverkas de inte alls. De varken kippar efter andan eller verkar det minsta desorienterade och hade man inte sett dem komma genom portalen skulle man lika gärna kunna ha trott att de gått genom en vanlig dörröppning.

Och det finns gott om större handlingsrelaterade saker som får tittaren att fundera över logiken i stället för att svepas med i handlingen. Varför nöjer man sig med att bygga en stadsmur som man vet att den tuffaste dinosaurien i djungeln kan knäcka på ett ögonblick? Varför lämnar Taylor helt plötsligt över ansvaret för kolonin till Shannon, och inte till sin sedan många år förtrogna underofficer, när han måste ge sig i väg på ett uppdrag i slutet av säsongen? Han påstår i en kort sekvens att han inte litar på någon annan men man får ingen som helst förklaring till varför han efter år på slagfält runt om på jorden, där underofficeren räddat hans liv, helt plötsligt känner att han inte litar på henne. Petitesser kan tyckas men det är symptom på seriens stora problem. Det lata manusförfattandet genomsyrar hela produktionen och är också vad som i slutänden sänker den.

Då har jag ändå inte nämnt de undermåliga datorgenererade specialeffekterna som pendlar mellan knappt okej och uruselt. Eller det faktum att familjen Shannon till utseendet ser ut som en våt dröm från någon exklusiv postorderkatalog. Som om de i framtiden tänkte att endast de snyggaste människorna ska få föra den mänskliga rasen vidare. Och familjen Shannon blir också pricken över det destruktiva i:et för den här serien. De beskrivs som en helt vanlig familj som transporteras 85 miljoner år tillbaka i tiden. Problemet är bara att Shannons är allt annat än vanliga. De är en samling fotomodeller och actionhjältar vars sockersöta moralkakor endast överträffas av familjen Camden från "Sjunde himlen".

Det finns dock en riktigt positiv sak för den eller de som trots detta vill ge serien en chans. Man bestämde sig nämligen väldigt tidigt för att inte ha någon större cliffhanger vid säsongsavslutningen. Således binds de flesta trådar ihop ganska fint i det sista avsnittet och man kan därför se den som en lång mini-serie. Detta borde fler nya TV-serier ta efter då det är långt ifrån säkert att det blir någon andra säsong. Är det något vi lärt oss av "Terra Nova" så är det att inte ens Steven Spielbergs namn borgar för det.

Det bjuds på en hel del, men kvaliteten skiftar. Dessutom är den utspridd över skivorna vilket jag inte gillar.

Pilotavsnittet ska enligt uppgift ha kostat 20 miljoner dollar och i "Director's diary" får man följa med regissören Alex Graves under inspelningen av detta dubbelavsnitt. Det här är det klart bästa av extramaterialet och ger en ganska bred bild av allt arbete som görs före, under och efter en sådan här insplening. Man har lyckats klämma in exempel på hur rekvisita, kulisser, scener och specialeffekter har gjorts.

I "Mysteries explored" talar man om olika frågetecken som dyker upp, och besvaras, under seriens gång. Den innehåller en massa spoilers för den som inte sett serien men ger ingenting av värde för den som sett den.

"The Dinosaurs of Terra Nova" är lite bättre då den dels förklarar var man hämtat inspirationen till dinosaurierna från samt hur man skapat dem. Här får man veta att de nya dinosaurier som man aldrig hört talas om tidigare är hämtade från de allra senaste rönen inom dinosaurieforskningen. Således är detta ett av få områden som man faktiskt verkar ha gjort ett högkvalitativt grundarbete.

Sista avsnittet erbjuds även i en förlängd version med kommentarer av huvudrollsinnehavaren Stephen Lang samt producenterna Brannon Braga och René Echevarria. Bortsett från små intressanta detaljer om själva produktionen är det mest Brannon och René som sitter och klappar varandra på axeln över hur duktiga de varit som kommit på ditt och datt.

Gemensamt för det mesta av extramaterialet är att de inblandade medger flera gånger att stora händelser i handlingen bestämdes löpande under seriens gång. Det får en att undra hur mycket av handlingen som egentligen fanns nedtecknad från början.

Extramaterialet rundas av med sedvanliga bortklippta scener och tabbar.

1. Tillsammans med Ronald D. Moore och Michael Piller var Brannon Braga i allra högsta grad delaktig i "Star Treks" storhetstid under 90-talet. Efter det är det egentligen bara Moore som lyckats ligga kvar på samma höga kvalitetsnivå med serier som "Battlestar Galactica" och "Caprica".

2. "Terra Nova" hade en budget på c:a fyra miljoner dollar per avsnitt. Med tanke på det känns det ännu märkligare att CGI-effekterna stundtals är så usla.

3. Serien levereras i ett dubbel-DVD-fodral vars skivhållare är den värsta varianten jag stött på hittills. Hållaren är så oflexibel att jag tror att skivorna ska splittras varje gång jag ska ha i eller ur en skiva. Bättring, tack!

THOMAS HELSING (2012-11-13)