Ett danskt mästerverk

"Triangeldramat som ändrade historien för alltid". Så står det på omslaget av den danska succéfilmen "A Royal Affiar". Och det är inte svårt att förstå varför det står på det viset. Och det är även det som gör filmen extra intressant, att den är på riktigt och att händelserna i filmen faktiskt har skett i verkligheten, om än för väldigt länge sedan.

Den engelska prinsessan Caroline (Alicia Vikander) blir redan vid 15-års ålder bortgift med den danska Kung Cristian VII (Mikkel Boe Følsgaard) som lider av schizofreni. Hennes liv är ett förutbestämt öde som inte gör henne speciellt lycklig. Men en dag kliver kungens personlige psykiatrier John Struensee (Mads Mikkelsen) in i slottet och från den dagen ändras Carolines liv. De båda får efter en tid ett gott öga till varandra och de inleder en affär. Tillsammans har de en dröm om en bättre värld för det danska folket och med deras gemensamma inflytande på kungen lyckas de sakta men säkert införa radikala förändringar i landet. Dock finns det ett motstånd som gör allt i sin makt för att hindra det som sker i Danmark och det är en ständig kamp att hålla kärleken till varandra hemlig samtidigt som de vill få till den stora förändringen i landet.

Det här är en otroligt välgjord film. Den är dansk med flera svenska skådespelare men inte en enda gång får jag känslan av just det. I stället slukas man av historien, den spännande handlingen och de fantastiska rollprestationerna. Alicia Vikander är en stjärna och hennes avtryck i filmen etsar sig fast. Hon gestaltar sin karaktär helt fantastiskt på ett perfekt svalt vis. Även Mikkel Boe Følsgaards insats är enormt bra.

Det här är verkligen en film att se. Om man även har i bakhuvudet att detta har hänt på riktigt får allt en ännu större betydelse. Jag är glad att jag inte levde på den här tiden, helt klart.

Det är egentligen endast "bakom-filmen" som är något av intresse i detta extramaterial. Vi får bland annat veta att filmen är inspelad i Tjeckien, att detta är Mikkel Boe Følsgaards allra första roll och att man provade alla kvinnliga skådespelare i Danmark i rätt ålder men fick vända sig till Sverige för att hitta rätt Caroline.

1. Filmen är Oscarsnominerad för bästa utländska film. Filmen har redan ett antal priser och nomineringar i bagaget och kan absolut kamma hem en Oscar.

2. Även de svenska skådespelarna David Dencik och Thomas W. Gabrielsson gör två viktiga roller.

3. Även om filmen, enligt IMDB, har en del små historiska misstag är det absolut inget man som vanlig tittare lägger märke till. I stället känns allt otroligt genomtänkt och välgjort.