Underhåller för stunden för femte gången

Alice vaknar upp i Umbrellas högkvarter. Hon vet inte riktigt var hon befinner sig, vem som är vän eller fiende eller vad som är sant eller en lögn. Umbrella vars virus förvandlade mänskligheten till zombies håller fortfarande på och försöker kontrollera viruset och för att göra det så har man skapat upp virtuella världar där man kan släppa lös zombies och andra varelser för att se hur de reagerar och hur man ska kunna hålla dem i schakt. Genom dessa låtsasvärldar måste nu Alice ta sig för att komma ut ur Umbrellas högkvarter och fortsätta sin kamp för mänsklighetens överlevnad…

"Resident Evil: Retribution" är en okej film. Specialeffekterna är imponerande. Sättet den är filmad på är riktigt häftigt. Handlingen däremot lämnar lite att önska. Personligen har jag lite svårt att förstå vad som är meningen med filmen. Visst, man vill få Alice fri men sen då? Som det är nu tar filmen slut lagom när man nått sitt mål och filmen känns mest som en transportsträcka till nästa film… som jag utan tvekan och utan att veta något om känner mig rätt säker på kommer. Man känner sig lite snuvad på konfekten liksom. När filmen är slut känns det som "Jaha, och nu då?" och det är aldrig bra.

Skådespeleriet är sådär. Det kommer aldrig att delas ut några Oscars för bästa skådespeleri till någon i filmen men för det syfte filmen har så funkar det. Milla Jovovich funkar som Alice och Michelle Rodriguez är ju alltid intressant när hon dyker upp. "Resident Evil: Retribution" är hyfsad underhållning som är rätt trevlig när man ser den men som man sen snabbt glömmer bort….

Det mest intressanta med extramaterialet är de bakom kulisserna-filmer som finns med. De visar hur alla man gjorde filmen och har alla olika fokus. Vi får även två kommentarspår, borttagna scener samt outtakes, sådana scener som man tagit bort för att skådespelarna kom av sig eller började skratta.

Helt okej extramaterial.

1. Who let the dogs out? Detta är första filmen i serien som vi inte ser några zombiehundar.

2. Milla Jovovich är den enda som varit med i alla filmerna i serien.