Ointressant sen obehaglig sen obegriplig

Efter lite förspel kommer filmen igång när fem unga vuxna, tre killar som känner varandra väl och två tjejer de precis träffats, gör en roadtrip för att till slut hamna på ett rejv med musik, dans och droger. Redan där känner man vissa besvär med att hålla uppe intresset, för det här upplägget känner man igen. Det hela hjälps inte av en ganska snattrig dialog som inte heller innehåller så mycket intressant.

När de slutligen kommer fram till en avlägsen plats i skogen hittar de inget rejv och deras kontakt i telefonen menar att de är för tidiga. I stället blir det öppen eld och lite mys innan killarna visar sina rätta jag. Den trivsamma stämningen förvandlas till något riktigt obehagligt - för alla parter, inklusive tittaren - när de visar sig vara nihilistiska våldtäktsmän som gör allt för att förnedra tjejerna med sparkar och slag och sina könsorgan som ska pressas in där de får plats. Det här partiet av filmen är bara vidrigt och en bit över gränsen för vad jag klarar av.

Hur som helst så är det ingen vanlig plats de hamnat på, för snart vaknar spökgladiatorer (!) till liv och gör processen kort med allihopa på brutalast tänkbara sätt. Dessvärre har "Morituris" skapare helt misslyckats med att förklara detta inslag på något vettigt sätt. Man kan i och för sig se någon sorts halvanimerad förklaring under filmens förtexter, men för att få ihop alla pusselbitar krävs det att jag läser ett synopsis på filmens hemsida och på omslaget baksida.

Om det hade varit jag som hade gjort filmen så hade jag uteslutit våldtäktspartiet helt och hållet och lagt mer krut på att etablera mytologin kring spökgladiatorerna i stället. Men nu har jag inte gjort filmen, och skaparna har plockat inspiration från en verklig och tragisk händelse i Italiens historia, där tre män våldtog två kvinnor under ett par dagar 1975. Även om det kanske finns någon underliggande tanke om att bad things happen to bad people så har jag väldigt svårt för våldtäktsskildringar av det här slaget. Det blir ett gottande i något som alldeles för verkligt och vidrigt. Bara helt onödigt.

Inget utöver lite foton och trailers.

1. Filmen inleds med bilder som ska se ut som de är inspelade på Super-8 eller något liknande hemmafilmningsformat från äldre tider. Det spelar ingen roll hur mycket repor och projektorsmatter man lägger på, det blir aldrig riktigt genuint. Dessutom förvånas jag över att "hemmafilmaren" tydligen hade flera kameror igång samtidigt i och med att det korsklipps från olika vinklar...

2. Det är en del referenser till extrem metal i filmen, både i ord och i musik. Det italienska black metal-bandet Aborym bidrar med en låt till filmens eftertexter.

3. Jag har försökt hitta en översättning på "Morituris" men de latin till engelska-lexikon jag hittat på nätet ger inga träffar. Ordet förekommer i ett längre citat som inleder hela filmen, så det kan ju inte vara hitta-på. Eller?

ANDERS JAKOBSON (2013-02-11)
Region: 0
Bolag: Njutafilms