En genomamerikansk familjefilm

Jag uppskattar en bra westernfilm men den moderna amerikanska westernkulturen har jag desto mindre uppskattning för. Den här filmen utspelas mitt i den kulturen med rodeouppvisningar, countrymusik, hattar, sporrar och sävlig sydstatsdialekt. Med andra ord var jag lite skeptisk på förhand men även om filmen inte lämnar något bestående intryck så känns de 87 minuterna inte helt bortslösade.

Ida Clayton (Bailee Madison) har aldrig träffat sin pappa men hon fantiserar om honom dagligen. Det enda hon vet om honom är att han heter Walker och att han var en rodeoryttare. En dag kommer hon i kontakt med en turnerande grupp med stuntryttare och blir inbjuden att få följa med dem på turné. Hon accepterar direkt med baktanken att hon kanske kan hitta sin pappa på resan. Det finns en parallell handling också om förbjuden kärlek mellan en av stuntryttarna och en cowboy hon träffar under turnén men den är så underutvecklad och stundtals obegriplig att man lika gärna kan ignorera den.

"Rodeoprinsessan" bjuder inte på några överraskningar. Det hela puttrar på ganska förutsägbart med så där lagom svåra problem och så där lagom mycket konflikter. Som familjefilm tillsammans med barn i nedre skolåldern duger den alldeles utmärkt. Dock ska man ha klart för sig att det är en genomamerikansk film med allt vad det innebär av pekpinnar, moralkakor och ett ständigt ryckande i publikens känslosträngar. Givetvis avslutas det hela precis så lyckligt på alla fronter som man kan tänka sig, men bortsett från det finns det inget direkt att klaga på. Inte heller finns det något att hylla lite extra. Skådespelarna är bra och Bailee Madison visar potential och blir säkert ett namn att ha koll på i framtiden. Men utan de stabila insatserna från James Cromwell, Kathleen Rose Perkins, Dora Madison Burge och inte minst då Bailee Madison så hade det inte funnits något av värde att lyfta fram om den här bagatellen.

Dock var det stora problem med textningen av min utgåva. Valde man svenska så textades det på finska och valde man finska så var det norska. Språken har blivit ihopblandade och den svenska översättningen finns inte med över huvud taget. Dessutom hade jag svårt att få en del av menyvalen att fungera (jag körde filmen via datorn och styrde valen med musen). Något slarv måste ha inträffat när man satte samman DVD:n så köper ni filmen kan det vara värt att kolla den redan i butiken, alternativt spara kvittot.

En trevlig liten bakom kulisserna-film på drygt 20 minuter. Den är faktiskt rätt underhållande då man inte verkar ha tagit det så allvarligt. Såväl skådespelare som övriga film-teamet skojar bort intervjuerna och man slipper det mesta av de sedvanliga ryggdunkarna och hyllningarna som brukar vara standard i sådant här material. Samtidigt får man faktiskt se en hel del av hur arbetet bakom kameran gick till. Charmigt!

1. Hela filmen satt jag och trodde att karaktären Rebecca spelades av Hillary Swank men det visade sig vara Kathleen Rose Perkins. Ställer man dem inte bredvid varandra så är de rätt lika.

2. Oväntat 1: Chuck Norris omnämns i filmen några gånger. Eftersom en av hans mest kända karaktärer är Walker från TV-serien "Walker, Texas ranger" har Ida en stor affisch av honom på väggen i sitt rum då han blivit en symbol för hennes pappa som också hette Walker. Dessutom har hon lärt sig nätskämten om Norris vilket tas upp i filmen.

3. Oväntat 2: Regissören och manusförfattaren Timothy Armstrong har enligt IMDB tidigare under 2000-talet sysslat med barnprogram. Men går man tillbaka till det sena 90-talet hittar man honom som regissör/designer (?) för Playstation-spelet "Steel harbinger". Ett spel som handlar om att skjuta aliens och sedan äta upp dom för att läka sina skador. Snacka om att byta karriär och målgrupp fullständigt!

THOMAS HELSING (2013-02-25)