Humorbefriat trots goda förutsättningar

"'Bridesmaids' möter 'Baksmällan'" menar omslaget. Och visst är det så, men samtidigt går det inte att placera "Möhippan" bredvid dessa lyckade komedier. Det är nämligen inte en rolig film. Inte alls. Det är snarare en film man snudd på hatar på grund av dess totalt genomosympatiska karaktärer.

Filmen går ut på att ett gammalt tjejgäng strålar samma igen när den minst sannolika av dem (den tjocka, mobbade Becky (Rebel Wilson)) ska gifta sig av. Det skulle ju varit den ordentliga men rent av elaka Regan (Kirsten Dunst) som skulle gift sig först. Gena (Lizzy Caplan) och Katie (Isla Fisher) har haft fullt upp med att antingen ligga runt eller vara blåsta och inte tänkt så mycket på det där med giftemål, men ändå blir de chockade över att det är Becky som ska gifta sig.

När de då träffas för möhippan och giftemålet blir det inte som de tänkt sig. Gena och Katie har laddat upp för att partaja loss ordentligt men Becky styr av planerna. Det hindrar dock inte de andra för att släppa loss, vilket leder till att de förstör Beckys bröllopsklänning och får ägna en hel natt åt att rätta sitt misstag samtidigt som de svinar loss efter bästa förmåga.

Karaktärerna är vansinnigt osympatiska och det är väldigt svårt att förstå varför Becky ens är kompis med dem, eftersom de faktiskt inte verkar gilla henne och snackar skit om henne när hon inte är med. Jag har svårt att se det roliga i filmen, för det blir inte roligt när osympatiska människor mest knarkar och är grova i munnen. Jag upplevde samma problem med "Bröllopsduellen" där Kate Hudson gjorde en liknande karaktär. Lustigt att det är bröllopstemat som är den gemensamma nämnaren...

Det är så märkligt för både Kirsten Dunst, Lizzy Caplan och Isla Fisher är skådespelerskor som gjort många fina insatser tidigare som jag uppskattat, men här är de fullkomligt vidriga. Det borde ju i och för sig vara ett bra betyg, att de gör sina roller bra, men det finns så få förlåtande drag i deras karaktärer att det är svårt att se förbi de riktigt dåliga sidorna. Det är bara Lizzy Caplans karaktär som genomgår någon sorts metamorfos under filmens gång, där mörkret får en mening, men det räcker liksom inte.

Jag misstänker att många kommer att stöta på den här filmen i butiken, men bli grymt besvikna efter att ha sett den. Det blev jag i alla fall.

1. Filmen är skriven och regisserad av Leslye Headland, baserad på en pjäs hon skrivit. Det är också hennes filmdebut.

2. Bland producenterna kan man hitta Will Ferrell och Adam McKay. Det känns inte direkt som de satte någon speciell prägel på slutresultatet.