Precis lagom futuristisk

I nära framtid bor den före detta inbrottstjuven Frank (Frank Langella) ensam i ett ostädat hus. Dagarna går åt till att gå till biblioteket, där han i princip är ensam kund, att flirta lite med bibliotekarien Jennifer (Susan Sarandon) och sedan komma hem med böcker han redan läst ett par gånger.

Dessvärre har Frank fått problem med minnet och är på väg att bli dement, och hans son Hunter (James Marsden) fixar en robot som ska hjälpa till med hushållningen och skapa stimulerande rutiner som ska bättra på Franks minne. Dottern Madison (Liv Tyler) är emot mekaniska hjälpredor, och Frank vill absolut inte ha någon "skrothög" som övervakare för det är minsann inget fel på hans minne! Men det är det, och roboten stannar och utför sitt jobb enligt de programmerade instruktionerna.

Motvilligt börjar Frank umgås med roboten och helt oväntat inser han vissa fördelar med den. Det visar sig att roboten har talang för att dyrka upp lås, vilket leder till att Frank börjar planera nya kupper. Hans älskade bibliotek genomgår en modernisering som han tycker att det är något lurt med och han bestämmer sig för att knäppa dem på näsan, och med en ny vän vid sin sida kan han utföra de perfekta kupperna.

"Robot & Frank" är ingen heistfilm även om det är en betydande del av historien, utan det är en film om den oväntade vänskapen, men samtidigt även en historia om minnet och minnen - i flera led. Det senare uppenbarar sig bland annat i en för mig totalt oväntad twist. Mycket skickligt skrivet.

Det är en bra känsla i filmen, men samtidigt saknar den någonting för att bli en fullträff. I och med att filmskaparna är debutanter (se Tre saker) så ska man kanske inte begära en klockren film vid första försöket, men det är en väldigt bra debut. Att få jobba med en klassaktör som Frank Langella underlättar förstås då han som alltid gör en stabil och trovärdig insats.

I övrigt är filmen snyggt gjort och precis lagom futuristisk. Kommunikationsmedel är uppdaterade till något som ändå känns trovärdigt, men mer avancerad än så är inte den här framtiden. Förutom att det finns hjälpsamma robotar också, men det är å andra sidan inte helt taget ur science fiction-luften. Under eftertexterna får vi se ett antal hjälpsamma robotar som existerar redan i dag och även om de inte är lika avancerade som Franks robot, så är de inte långt borta vilket gör att filmens framtid kanske inte ligger speciellt många år bort.

Utöver ett kommentarspår finns det ett bildgalleri med annonsbilder för robotmodellen i filmen. Lite rolig idé, men inget man lär titta på varje dag i resten av livet.

1. Rösten till roboten görs av Peter Sarsgaard, men det låter väldigt mycket som Kevin Spacey.

2. Långfilmsdebuterande regissören Jake Schreier har tidigare gjort musikvideor och reklamfilmer, vilket kan förklara reklamkampanjen bland extramaterialet.