Skräck i stop-motion

"ParaNorman" handlar om Norman, en ung kille som ser och kan prata med döda människor. Ingen tror dock på honom utan alla tror att han är lite smått galen… Tills den dagen då en häxa som enligt sägen avrättats för flera hundra år sedan återvänder och tillsammans med henne de sju män som dömde henne. De sju dyker dock upp som zombies och enda sättet att få häxan att försvinna är att läsa en godnattsaga för henne så hon somnar igen och den enda som kan prata med de döda är… Just det, Norman. Nu tycker staden inte att han är så galen längre…

"ParaNorman" är gjord av samma personer som gjorde filmen "Caroline" som kom för några år sedan och skiljer sig lite från andra filmer så till vida att denna är gjord med dockor och stop-motion-teknik i stället för animation och även om animation brukar bli lite bättre är denna riktigt bra. Dock kan man nämna att den kanske inte är för alla. Oftast när det gäller filmer i den här genren är de riktade både till barn och vuxna men den här är på gränsen till att vara mer vuxenfilm än familjefilm. Både för att handlingen är lite mer komplex än vad man brukar se i den här typen av filmer men även för att den är lite läskigare än många andra filmer i genren.

Personligen gillar jag "ParaNorman" och det är intressant att konstatera att den inte har en massa kändisar som gör rösterna åt karaktärerna i filmen. De är inte helt okända (John Goodman dyker till exempel upp) men långt ifrån så kända som de flesta andra "röstskådespelarena" vi vanligen hör. Nu kanske inte det spelar så stor roll men det är ändå värt att notera. Gillar man den här typen av film är "ParaNorman" given, men gillar man även zombiefilmer är den ett måste!

Som vanligt med den här typen av filmer får vi mängder med kortare dokumentärer om hur filmen gjordes. Dessa är dock i det här fallet väldigt intressanta. Vi får se hur man byggt upp en hel värld där Norman och hans vänner bor. Vi får se hur man med stop-motion-teknik får dem att röra på sig och hur de för att få dem att ändra ansiktsuttryck skapa en mängd ansikten. Riktigt, riktigt intressant.

1. Filmen finns både i 2D och 3D.

2. Två roliga referenser i filmen är att Normans telefon har temat från "Halloween" som ringsignal och att en av godisbitarna i automaten heter Cuj-Oh’s vilket är en referens till "Cujo".

3. Jag gillar zombiesarna i filmen. Vore kul att se en seriös zombiefilm gjord med den här tekniken.