Vad gör vi inte för makt och pengar?

I "House of Lies" träffar vi Marty Kaan, eller "den store Marty Kaan" som många kallar honom. Han är managementkonsult och kliver in när företag inte ser någon annan utväg. När de behöver lösningar på problem man inte lyckats lösa själva. Kaan tar då med sig sina tre medarbetare Jeannie Van Der Hooven, Clyde Oberholt och Doug Guggenheim och tillsammans löser de problemet, ofta på ett sätt som gynnar dem själva och deras firma.

Men lika lyckade som de är i sitt arbete, lika misslyckade är de privat. Clyde och Doug är båda misslyckade vad gäller det motsatta könet även om de inte vill kännas vid det. Jeannie har problem med sina föräldrar som gör att hon inte alltid fattar de bästa besluten och Kaan själv har problem med i stort sett allt. Han har problem med att hans son gillar att dansa och klä sig allt annat än manligt. Han har problem med sin ex-fru som dessutom är hans konkurrent arbetsmässigt. Detta hindrar dem dock inte från att ha sex med varandra på de mest konstiga och olämpliga ställena så fort de får chansen.

Jag gillar "House of Lies". Avsnitten är knappt 30 minuter, de är en blandning mellan komedi och drama och det är tolv avsnitt på en säsong. Precis lagom. Don Cheadle spelar Kaan perfekt och även Kristen Bell, Ben Schwartz och Josh Lawson är bra som Jeannie, Clyde och Doug. Deras karaktärer blandas bra och de kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Kaan är den naturlige ledaren för gruppen och kallas också Daddy av de andra emellanåt. Clyde och Doug slänger käft med varandra men finns där när de behöver varandra och Jeannie överglänser dem alla men måste samtidigt stå ut med en massa retfulla och vad som förmodligen skulle klassas som sexuella trakasserier här hemma i Sverige när de är ute på jobb.

Det förekommer en hel del naket i serien men det är inte speciellt grovt utan rätt snyggt gjort. En annan sak som är riktigt snyggt gjort är att man emellanåt låter allt stanna upp, alla personer man ser blir stillastående som om man tryckt på paus medan Kaan pratar med oss tittare och rör sig obehindrat mellan de förstelnade karaktärerna. Ser riktigt snyggt ut och jag kommer på mig gång efter gång med att försöka se om de bara står stilla eller om de på något tekniskt sätt fått alla utan Kaan att pausas. Än har jag inte lyckats.

Ett gäng dokumentärer med fokus på karaktärerna, kläderna och vem Marty Kaan är. Vi får även lite kommentarspår.

Det kunde kanske ha varit lite mer djupgående och visat mer av inspelningen och hur man uppnådde de pausade situationerna som uppstår ibland.

1. Serien bygger på en bok av författaren Martin Kihn.