Charmig, men lite väl bekant

Då Kims (Felicity Jones) mamma dör i en bilolycka lägger hon sin framgångsrika karriär som skateboardåkare på hyllan och tar ett jobb där hon kan försörja sin pappa. Det nya jobbet på snabbmatskedjan är tråkigt och ger dåligt betalt. När erbjudandet om ett jobb i Aspen kommer med bättre betalt tar Kim det. Jobbet är att ta passa upp på en rik familj då de kommer till sin stuga. Kärlek uppstår mellan Kim och sonen i familjen – men också mellan Kim och snowboarden.

"How to Marry a Billionaire" har sin egen lilla charm, precis som de flesta andra filmer inom denna genre. Dock saknar den det där lilla som håller intresset uppe från början till slut. Det finns inte en enda scen i hela filmen där det inte går att räkna ut vad som händer näst. Konceptet med en skateboardåkare som sadlar om till snowboardåkare är kanske nytt för en romantisk komedi, men det är det enda. Berättandet lämnar inte sin bana för en sekund och det känns som en film jag sett tusen gånger.

Trots att filmen räknas som en romantisk komedi kommer endast romantiken på andra plats. Fokus ligger på Kims försök att bli snowboardåkare så hon kan vinna första pris i en tävling. Kims kärleksintresse Jonny (Ed Westwick) finns inte ens på plats hela tiden utan kommer för att stanna först en bra bit in i filmen. Innan det ligger allt fokus på snowboarden och Kims försök att passa in i skidorten. Då Jonny väl är på plats är det svårt att se kärleken växa mellan honom och Kim då det inte finns någon direkt kemi mellan skådespelarna.

Det här skulle kunna bli en bra film om den höll sig på ett spår. Den skulle bli väldigt känslosam om försöket till en romantisk komedi togs bort. Fokus skulle då i stället ligga på Kims försök att hitta tillbaka till det hon en gång älskat samt processen att komma över sin mammas död vilket hindrar henne från att klara det. Alternativt att mer fokus lades på kärlekshistorien och ge det en chans till att utvecklas. Ihop blir det endast ett försök till en rolig film som levererar några fyndiga repliker, men inte lyckas beröra.

Finns inget.

1. Precis som i "Gossip Girl" spelar Ed Westwick en rikemansson, en roll som verkligen passar honom. Trots det är de två karaktärerna som natt och dag.

2. Felicity Jones är slående lik Gemma Arterton och genom större delen av filmen funderar jag mer på om de på något sätt är släkt än på själva historien.