Familjen framför allt

Om producenten Carl Mazzocone får som han vill ska "Texas Chainsaw 3D" vara starten på en ny franchise som ska generera sex filmer totalt. Stora ambitioner, när "Motorsågsmassakern" fortsätter efter 40 år. För det här är en film som faktiskt direkt följer originalet - i alla fall till en start. Filmen inleds nämligen med lite bilder från originalet och fortsätter sedan med nytt material som är meningen att det sker direkt när den första filmen slutade. Här ser vi hur familjen Sawyer först konfronteras av sheriffen i Newt, Texas och går med på att ge upp Leatherface, men innan det hinner ske dyker en pöbel upp, bestående av andra män i staden som ledsnat på familjen Sawyer, och i någon sorts cowboyliknande rättviseskipning gör de processen kort och bränner ned huset och har ihjäl alla familjemedlemmar.

Alla utom en. En nyfödd flicka stjäls från sin mamma av en av männen. Hon växer upp helt ovetande om sin sanna identitet och sin familj. Ända till den dagen hon får veta att hon ärvt en mormor hon aldrig visste om. Heather (Alexandra Daddario) tar med några kompisar på en roadtrip för att se vad hon har ärvt och det visar sig vara en stor herrgård. Men vad de snart ska bli varse är att i herrgårdens källare bor en viss maskförsedd jätte med förkärlek till motorsågar och slaktverktyg...

Så här långt känns filmen möjligtvis som en poänglös reboot av en skräckklassiker som vi sett många varianter av de senaste åren. Den uppenbara ihopkopplingen med originalfilmen - som dessutom innehåller massor av skådespelare från de tidigare filmerna i cameos - är en rolig gimmick, som dock känns som den kastas bort lite när filmen fortsätter i nutid.

Där har vi för övrigt en annan sak att reagera på. Det är väldigt tydligt att händelserna i originalfilmen skedde 1973 (det etableras av tidningsurklipp), vilket i så fall skulle göra den då nyfödda Heather till en nu 40-årig kvinna. Så är det förstås inte, utan Heather är en yppig 20-någonting. Detta betyder inte att filmen utspelar sig på 90-talet, utan ett par smartphones i en scen placerar filmen i modern tid. Jag tycker att sådant här är lite kasst faktiskt. Som tittare ska man tydligen bara hacka i sig att det går två verkliga år på ett filmår. Det hade ju varit så enkelt att låta filmen utspela sig på 90-talet.

Dock utvecklar sig filmen på ett ganska oväntat sätt och blir faktiskt inte bara en poänglös kopia. Här finns det uppenbarligen en plan på hur Leatherface kan utvecklas i framtiden, och det gör att filmen faktiskt blir godkänd. Skådespeleriet är si så där och det saftas på med blod och klägg på ett sätt som originalfilmen inte gjorde, men i vissa scener blir det lite mer spännande än jag hade förväntat mig. Kanske går det att göra några fler filmer trots allt, men sex stycken är väl att ta i.

3D-VERSION

3D i skräck känns som det tidigare mest handlat om att skvätta blod mot kameran och de obligatoriska "nu petar vi med något rakt in i bilden"-scenerna, som givetvis finns även i "Texas Chainsaw 3D". Men samtidigt känns det som man tänkt till lite och jobbat med 3D på ett effektivt sätt. Det är inte så att man blir golvad, men ett visst lyft blir det i alla fall.

Dock ska man vara beredd på att de inledande scenerna från originalet inte blir så vidare imponerande i 3D, men det gör i stället övergången till de nya bilderna bättre och mer effektiva.

Filmen innehåller inte mindre än tre kommentarspår. Jag har inte haft tid och möjlighet att lyssna på något av dem, men de är ganska spännande människor som är med i dem. Ett är med regissören John Luessenhop och "nya Leatherface" Dan Yeager, ett annat är med producenten Carl Mazzocone och Tobe Hooper, regissören till originalfilmen och det tredje är med Bill Moseley, Gunnar Hansen ("original Leatherface), Marilyn Burns och John Dugan, samtliga "Motorsågsmassakern"-veteraner från de tidigare filmerna. Kul!

I övrigt finns det sjukt mycket featuretter att ta sig igenom. I en dryg timme får vi se och höra allt om hur man byggde upp originalhuset till de gamla scenerna i filmen, hur den här rebootomgången kom till, lite om skådespelarna, specialeffekter och 3D. Just biten om 3D känns ganska intressant att ta del av då jag tycker att man pratar vettigt om hur 3D ska användas. Det är även kul att få veta om hur 3D försvårar arbetet, både tekniskt och för skådespelarna. Den vinkeln har jag inte tagit del av tidigare.

Den nya Leatherface får lite extra plats, och om jag ska vara brutalt ärlig blir jag betydligt mer skrämd av skådespelaren bakom masken än karaktären han spelar. Den där Dan Yeager känns som en rätt skum figur...

Som komplement till dessa featurettes finns ytterligare en halvtimme med renodlat bakomkameranmaterial från inspelningen. Inga intervjuer utan bara flugan-på-väggen. Faktiskt betydligt roligare att se än man kan tro.

Däremot blir jag tveksam till den alternativa öppningsscenen som bara marginellt skiljer sig från den som är med i filmen. Den ger ingenting.

1. Scenen som innehåller smartphones innehåller även ett riktigt pinsamt klaff-fel. En polis filmar med sin telefon i porträttläge och några andra tittar på filmen som då helt plötsligt är filmad i landskapsläge...

2. Nästa film är på gång och heter för tillfället "Texas Chainsaw 4", vilket är en liten märklig titel för man får anstränga sig väldigt för att få den till den fjärde filmen i serien. Eller, jag kan inte få till det. Serien består i dagsläget av inte mindre än sju filmer: "Motorsågsmassakern" (1974), "Motorsågsmassakern 2" (1986), "Mannen med läderansiktet - Texas Chainsaw Massacre III" (1990), "Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation" (1994), "The Texas Chainsaw Massacre - Motorsågsmassakern" (2003), "The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning" (2006) och så denna film. Så hur blir nästa film nummer 4?

3. I en scen kan man se ett barn utklätt till grismonstret från "Saw"-serien springa omkring och slänga med en motorsåg. Så kan det gå när samma produktionsbolag ligger bakom filmen.

ANDERS JAKOBSON (2013-06-07)