Zigenarnas tid nytt

Emir Kusturicas "Zigenarnas tid" har återsläpps i serien "Moderna kultklassiker" och har i samband med det fått sin engelska titel på omslaget. Av ekonomiska skäl får man anta. Filmen gjordes 1988 och har med andra ord många år på nacken vid det här laget, men är förstås väl värd att se ändå.

För två somrar sedan såg jag Kusturicas "Svart katt, vit katt", här på DVDKritik.se recenserad av Tobias, som en del i mitt sommarprojekt. Då skrev jag i min blogg följande om filmen:

"Svenska filminstitutet skulle kunna avsätta tio års budgetar och ändå inte få till en film som "Svart katt, vit katt". Det är verkligen en film som tydligt hör till en helt annan kultur. Den är skitig, skev, kaotisk, rörig och unik. Nu ska jag dock inte säga att jag är totalt frälst i filmen, men då och då är det rätt härligt att ta del av något som är så totalt motsatt det man vanligtvis tittar på."

Jag känner något liknande när jag ser "Time of the Gypsies". Det är en film som omöjligtvis skulle kunna göras i Sverige eller USA. Det som skildras i filmen finns inte här, i alla fall inte på samma sätt. Zigenarkulturen som visas upp i sitt smutsiga kaos är fascinerande och Kusturica har ju en talang för att fånga den på film. Vår huvudperson är Perhan (Davor Dujmovic), en duktig pojke med telekinetiska förmågor. Den detaljen känns aningens märklig, men lagom till att man börjar fundera på varför den ens är med i filmen kommer payoffen som ett brev på posten.

När Perhan kärar ned sig ber han om sin älskade Azras hand, men hennes mamma tycker att han är en fattig "fågelskrämma" som kan flytta på skedar och burkar, men saknar både pengar och potential. För att stärka sina aktier börjar Perhan jobba för zigenarkungen Ahmed (Bora Todorovic), en man i stilig vit kostym som tydligen vet hur man tjänar pengar. Det gör han genom att tvinga barn till att spela handikappade och tigga ihop pengar som blir till guldhalsband och vita kostymer åt Ahmed. Han lovar att han ska ta hand om Perhans syster och investera hans pengar i ett husbygge, men vi som tittare vet att väldigt få ord Ahmed säger är sanningar. Men Perhan är naiv och tror på allt, tills han blir äldre och visare och börjar förstå att han blivit lurad.

Filmen är en så kallad coming of age-historia där ynglingen växer upp och blir vuxen. Perhan drivs av att ha en mindre förmögenhet så att han kan få sin älskades hand, men vad måste han offra för att komma dit och inser han själv hur han förändrats?

Filmen är snyggt gjord men stundtals lite flummigt berättad. Det är både fantasier och drömmar invävt i narrativet, och det är visserligen inget konstigt, men det känns som det är mycket symbolik i bilderna som man kanske inte alltid uppfattar på en gång. Mitt minne säger mig att "Svart katt, vit katt" var en bättre film, men "Time of the Gypsies" är inte så dum den heller. Helt klart sevärd, inte minst för att den är udda i jämförelse med så mycket annat.

1. Det finns en extended edition som verkligen är värd namnet. Den är nämligen dubbelt så lång och klockar in på fyra och en halv timme.

2. En av få filmpriser filmen vunnit bland alla nomineringar är en Guldbagge.

3. Musiken är självklart gjort av balkankungen Goran Bregovic.