Mitt emellan sophinkar och tältpinnar

Då den lilla campingen "Fredriksdals Trivselcamping" är det dags för midsommarfirande. Campingens ägare Jane (Eva Rydberg) och Jonny Molins (Lasse Brandeby) motto är att alla måste hjälpa till. Då de får veta att Turistföreningen skickat ut en kontrollant på Sveriges campingplatser börjar de genast misstänka den ena gästen efter den andra. Förra året fick de priset "årets sophink" och får de den i år igen tvingas de stänga igen campingen. För att i stället vinna det högsta priset, "Årets tältpinne", slår de på charmen lite extra då de tror kontrollanten är i närheten. Samtidigt tar deras rivaler, Gulli (Ewa Roos) och Bill Hilding (Ulf Björkegren) in på campingen för att göra allt i sin kraft för att förstöra för paret Molin.

"Upp till camping" är Eva Rydbergs tredje uppsättning på Fredriksdalsteatern. Precis som vanligt så finns den lilla kärlekshistorien mellan två yngre personer som står lite utanför huvudstoryn där. Denna gång är det mellan paret Molins son Alan (Kalle Rydberg) och en av campinggästernas dotter Julia (Elin Abelin). Denna historia är nästan det mest intressanta. Det finns en intrig mellan föräldrarna där Alan i mitten tror att Julia är hans halvsyster. Om man utvecklat detta och gått djupare in i den storyn hade hela farsen blivit bättre.

Själva huvudstoryn är ganska tråkig i längden. Det är två familjer som bor på campingen så misstankarna hoppar hela tiden mellan två personer. Så småningom kommer det en till, men misstankarna mot honom håller ungefär i två sekunder innan de återgår till de gamla igen. Det blir ganska tjatigt och ibland är det svårt att hänga med på varför de ändrar åsikt om vem som är kontrollanten. Det enda riktigt intressanta i detta är då Molins ärkerivaler dyker upp och det finns en historia som går bakåt i tiden mellan de båda paren. I och med att fokus läggs på vem kontrollanten är blir det i längden lite långtråkigt.

Trots att storyn i sig inte riktigt håller måste en eloge ges till Eva Rydberg. Det märks varför hennes farser håller måttet år efter år. Roligt är det också att se hennes talang som dansare utöver skådespeleriet. Precis som i alla farser som kommer från Fredriksdalsteatern levereras roliga repliker och dansnummer. Roligast är dock ändå då skådespelarna kommer ifrån manus och själva inte kan hålla sig för skratt. Det blir en mer intim relation mellan skådespelarna och publiken.

Gillar man Eva Rydberg är detta ett måste, men ska man se någon av hennes produktioner för första gången rekommenderas dock någon av de andra 19 farserna.

Finns inget.

1. Disney har gjort en kortfilm med samma namn, eller som den heter på engelska – "Camping Out". Det svenska namnet är dock den enda gemensamma faktorn.