Blodiga bokstäver

Skräckantologier verkar vara i ropet igen. Bara det senaste året har vi sett "Little Deaths" och "V/H/S", men det är ju inget nytt format. Filmer som "Creepshow" och "Tales from the Crypt" har ju tidigare varit med och etablerat skräckantologier som ett koncept.

Fast ingen har väl gjort det på ett så utstuderat sätt som "The ABCs of Death" tidigare? Här ryms inte mindre än 26 kortfilmer under ett och samma tak, där lika många olika regissörer tilldelats varsin bokstav mellan A-Z och sedan fått helt fria händer att välja ett lämpligt ord att basera sin film på. 26 filmer på två timmar betyder att det är väldigt korta filmer, ibland snarare scener än kortfilmer, men det känns ändå som om konceptet fungerar som det ska.

Resultatet blir förstås ojämnt. Vissa filmer håller inte riktigt måttet medan andra är så bra att man önskar att de hade utvecklats till längre historier. Vissa filmer är otroligt ambitiöst gjorda, medan andra med vilje drar åt ett mer B-betonat håll. Men det här är samtidigt lite av tjusningen med en antologi. Det hade ju inte varit speciellt underhållande om samtliga filmer hade varit i samma kvalitet - oavsett bra eller dålig - eller i samma stil. Det är bredden man vill åt, och den får man här.

Därför kan en oerhört vackert gjord psykedelisk film som "O is for Orgasm", av "Amer"-skaparna Hélène Cattet och Bruno Forzani dela plats med den osmakliga och fåniga "F is for Fart" av Noboru Iguchi ("Mutant Girl Squad"). Därför kan den futuristiska dystopin "V is for Vagitus (The Cry of a Newborn Baby)" av Kaare Andrews stå sida vid sida med splattriga leranimationen "T is for Toilet" av Lee Hardcastle.

Och så vidare.

Bäst i samlingen är "C is for Cycle" av Ernesto Diaz Espinoza, en lite David Lynch-doftande historia om en cykel (inte fordonet!), vars poäng kommer först när filmen går i mål, "D is for Dogfight" av Marcel Sarmiento, som bjuder på väldigt imponerande hundskådespeleri, "R is for Removed" av Srdjan Spasojevic ("A Serbian Film"), en skräckinjagande hämndhistoria om en man som utnyttjas på ett riktigt märkligt sätt, samt "U is for Unearthed" av Ben Wheatley, en liten vampyrfilm som återges ur vampyrens ögon.

Just "U is for Unearthed" och tidigare nämnda "V is for Vagitus (The Cry of a Newborn Baby)" känns som de filmer som kunde varit längre, kanske till och med riktiga långfilmer. Vampyrfilmen känns som den med sin annorlunda synvinkel skulle kunna tillföra något nytt till genren, och den futuristiska dystopin hade gått att utveckla till en skön B-film av bästa slag.

Generellt sett är skräcken i filmerna inte någon mysryslig "Creepshow"-skräck utan mestadels ful och slafsig. "A is for Apocalypse" av Nacho Vigalondo inleder hela kalaset på ett väldigt brutalt sätt, och sätter möjligen standarden för hela filmen. Men det finns även humor inblandat, som en väldigt pratsam fågel i "N is for Nuptials" av Banjong Pisanthanakun eller det japanska vansinnet i avslutande "Z is for Zetsumetsu (Extinction)" av Yoshihiro Nishimura ("Helldriver").

Ganska blandat med andra ord, och rätt så ojämnt, men i sin helhet ett imponerade och tämligen unikt projekt. Speciellt när de olika regissörerna bara fick 5000 dollar var i budget...

Som man kan se av faktarutan till höger finns det ett myller av extramaterial. Förutom kommentarspår finns det någonting till nästan varje film, som borttaget material eller specialeffektstittar. Till större delen handlar det dock om bakommaterial av olika slag och i olika längd.

Glädjande nog får några av de i mitt tycke bästa filmerna sprida ut sig mest med seriöst bakommaterial. Filmen som kompletterar "D is for Dogfight" visar att den välregisserade hunden var en väldresserad hund och ingenting annat. Inte för att jag trodde att hunden for illa under inspelningen, men slutresultatet är så "verkligt" att det ändå var skönt att se hur det faktiskt gick till bakom kameran. "H is for Hydro-Electric Diffusion" har tre olika inslag - dels ett som visar hur inspelningen gick till och dels ett som visar hur maskerna gjordes, och slutligen ett som visar den färdiga filmen parallellt med hur den spelades in".

Till sist vill jag ge en eloge till det seriösa extramaterialet för "V is for Vagitus" där man bland annat får se hur man bygger en robot genom att inte bygga en robot... Här får man verkligen en insyn i hur man utnyttjar en begränsad budget till max, och jag tänker lägga namnet Kaare Andrews på minnet.

1. Norden representeras av norska Thomas Malling ("Norweigan Ninja") som bidrar med smått surrealistiska "H is for Hydro-Electric Diffusion" och danska Anders Morgenthaler som animerat toaletthrillern "K is for Klutz". Vågar man hoppas på att Sverige och Finland är med nästa gång?

2. För det blir en nästa gång. En andra omgång är planerad till 2014.

3. Det finns en begränsad specialutgåva (666 ex) av filmen där en inbunden barnbok för vuxna ingår, där filmerna sammanfattas på klassiskt ABC-bok-vis med illustrationer och allt.

ANDERS JAKOBSON (2013-06-21)