Ganska bra trots allt…

Till en början ser "The Marine: Homefront" ut att vara en rätt usel actionfilm. När man sen slår på den och inser att titeln egentligen är "The Marine 3: Homefront" sjunker förväntningarna ytterligare. Varför man valt att inte skriva ut trean på omslaget vet jag inte men det har man inte gjort. Huvudrollen i filmen görs av wrestlern The Miz, eller Mike Mizanin som han egentligen heter och som förväntat är han ingen stor skådespelare. Han är heller ingen katastrof så det fungerar… med nöd och näppe.

The Miz spelar sergeant Jake Carter som kommer hem på permis. Han har varit borta ett tag och är mest kritisk till allt och alla när han kommer hem. Han är inte någon man sympatiserar med direkt. Speciellt hans syster får utstå mycket. Hon har inget jobb, hon träffar fel kille och så vidare. Men när hon och hennes pojkvän kidnappas av en terrorist tvekar inte Jake att ge sig ut för att hämta hem dem.

"The Marine: Homefront" är en actionfilm men mycket skjutande i. Det är biljakter och det är slagsmål. Det den inte innehåller är en massa intelligent dialog. Men, vill man ha ren action fungerar den. The Miz är som sagt en riktigt medioker skådespelare men i sådana här filmer klarar han sig utan att göra bort sig allt för mycket. Det som lyfter filmen är snarare hans medskådespelare, terroristerna. De leds av Jonah Pope som spelas av Neal McDonough och han är den som är bäst i filmen faktiskt.

Så vill man ha lite meningslöst våld funkar "The Marine: Homefront", vill man ha en mer intelligent stimulerande film bör man välja något annat.

Extramaterialet går mycket ut på att framhäva hur bra The Miz är och hur duktig han är och det känns mest tröttsamt. En del klipp där man får se hur man skapade vissa scener är då mer intressanta. Och att se det fan som blev utvald att få en roll i filmen... Där har vi en ödmjuk person. förmodligen den enda på hela filminspelningen…

1. I den första filmen i serien är det wrestlern John Cena och i den andra Ted DiBiase Jr, också han wrestler, som spelar huvudrollerna.

2. Med tanke på att huvudrollsinnehavarna i alla filmer i serien varit wrestlers är det inte svårt att inse att det är WWE:s eget bolag som ligger bakom filmerna.

3. Den fördel The Miz har är att han ser ut som en marinsoldat.