Action, action och action

Jason Statham börjar bli lite vad Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone var under 80-talet. Det vill säga stora actionskådespelare som man, när man såg deras filmer, vet rätt väl vad man får, nämligen action i mängder. I "Parker" spelar Statham just Parker, en tjuv som ägnar sig åt den mer avancerade typen av brott. När filmen börjar får vi se hur han tillsammans med fyra andra utför ett avancerat rån mot en marknad. Saker går dock fel och det hela slutar med att de andra försöker ha ihjäl Parker och behålla pengarna själva. Något de naturligtvis inte skulle gjort. Parker överlever och bestämmer sig nu för att skaffa tillbaka sina pengar… och döda de som stal dem.

Som ni förstår är det action från första till sista filmrutan. Det slåss, det skjuts och det körs bil. Parker får mer stryk under en dag än Muhammed Ali fick under hela sin karriär men skakar av sig det och fortsätter. Som ni säkert redan räknat ut är filmen inte speciellt realistisk utan det är action som för hela slanten. Och som sagt är detta vad man börjar förvänta sig när man ser Statham i rollistan. Det gjorde även jag när jag satte igång filmen och det var vad jag hoppades få… Jag blev inte besviken.

I rollen som Leslie ser vi Jennifer Lopez och hon är faktiskt förvånansvärt bra. Nu tillhör väl hon visserligen en av de bättre i kategorin sångerskor som blivit filmstjärnor men ändå. Här tänker man faktiskt inte på henne som Jennifer Lopez utan mer som Leslie vilket är bra. Vi ser även Michael Chiklis som några kanske känner igen från "Fantastiska Fyran" där han spelar The Thing och "The Shield". Även han är riktigt bra i sin roll som gangster. "Parker" är mycket bättre än jag förväntade mig och som sagt, är det action ni vill ha är detta filmen ni ska se.

Förutom kommentarer får vi fyra dokumentärer som mest handlar om hur filmen spelades in men vi får även veta mer om böckerna om Parker. Böckerna är skrivna av Donald Westlake men om ni funderar på att börja läsa dem får ni söka på författaren Richard Stark då Westlake skrivit böckerna under det namnet. Det är alltid lite extra intressant att upptäcka att det finns något mycket större bakom en film som man inte hade en aning om…

1. Böckerna om Parker har filmats tidigare. Dock heter inte Parker Parker i de filmerna. "Point Blank" (Walker), "För helvete, Mac!" (McClain), "Hämnarna" (Macklin), "Slayground" (Stone) och "Payback" (Porter).

2. Det finns en scen i filmen där Parker får en kniv genom handen som ser väldigt verklig ut.

3. Snacka om att Parker har bra läkkött. Jag skulle inte ha något emot att ha detsamma…

HANS-ÅKE LILJA (2013-07-02)